måndag 29 juli 2024

Smågrejat i köksträdgården

Det har varit ljuvligt sommarväder idag. 24 grader, lätt bris och en sol som vandrar in och ut ur tunna moln. Som gjort för att strosa runt i trädgården i bikini och shorts och bara smågreja. Jag njuter aldrig så mycket som när jag får lufsa runt svettig och skitig, pyssla lite i trädgården, dricka islatte och bara vara. 


Mest har jag varit nere i köksträdgården. Det är så roligt att vara där nu, när planket har kommit på plats. Det var bra torrt både i krukor, hinkar och pallkragar. Även om det regnade en skur igår, så hamnar regnet sällan där man vill. Rosenskärorna hade vält med zinkhinkar och allt, så jag flyttade över dem till de två tomma pallkragarna istället. Där får de mer plats att breda ut sig, och dessutom behövdes det något att fylla ut tomrummet framför det nya planket med. För säkerhets skull har jag stadgat upp de höga plantorna med några växtstöd. Egentligen gillar jag bambukäppar bättre rent estetiskt, men grönt plast fyller ju samma funktion. Hur som helst så blev det fint med lite höjd i pallkragarna.


I zinkhinkarna får jag väl sätta något annat istället. Eller så har de gjort sitt för i år. De kan ju faktiskt få stå tomma och bara vara fina. 


Nu mer än någonsin känns köksträdgården som en liten trädgård i trädgården. Men kan man fortfarande kalla det köksträdgård, när det nästan inte finns något ätbart kvar i odlingarna? Jag har förvisso tomater och paprika i växthuset, men i övrigt har jag dragit upp överblommad sallad och vissna sockerärter. Nu är det mer som en blomstergård istället, med dahlior, luktärter och rosenskära. 


Ikväll är jag härligt väderbiten i skinnet (solkräm till trots) och härligt trött efter en varm dag. Jag ser redan fram emot en repris imorgon. Då ska jag nog fixa till det lite bakom planket, så att jag kan börja flytta in grejer där. Jag behöver även flytta om kastanjestaketet lite grann för att "stänga till" hörnet mot det nya planket. Jojomen, i en trädgård finns det alltid något att pyssla med. Och tur är väl det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!