söndag 28 juli 2024

Hej, Karlskrona!

Jag passade på att åka med till Karlskrona, när min pappa skulle köra hem efter frukosten igår. Vädret var härligt, och när dagen började svalna blev det en liten promenad längs kajen och ut till Stumholmen. Det är alltid så mysigt där ute i den marina miljön, som har varit ett bostadsområde sedan Bomässan 1993. Jag var naturligtvis tvungen att stanna till och fotografera "min" fyr, som jag tycker är den vackraste byggnaden i hela "staun". Jag tror inte att den har något speciellt namn mer än Karlskrona Nedre. 

Fullriggaren Jarramas (i dagsläget har fartyget bara två master, då den tredje är nedtagen för renovering) ligger förtöjd utanför Marinmuseet på Stumholmen. Den sjösattes 1900 och är en av världens allra minsta fullriggare tillsammans med systerfartyget Najaden, som ligger i Halmstad. Från början fungerade Jarramas som skolskepp för svenska flottan, men 1950 såldes fartyget till Karlskrona kommun, som sedermera skänkte henne vidare till Marinmuséet. Jag själv jobbade ombord på Jarramas tre somrar under 1990-talets första hälft, då hon först låg förtöjd vid Borgmästarkajen (1992) och sen vid Kungsbron (1993-94). På den tiden var det servering ombord med välbesökta visaftnar. Mången sommarnatt har jag kommit hem och luktat räkskal upp till öronen...


På eftermiddagen idag tog jag tåget till Kristianstad och sedan buss hem. 17:35 klev jag in hemma med ungefär tre sekunder till godo på en rejäl regnskur. Nu blir det hemmamys sista semesterveckan. 

6 kommentarer:

  1. Nu fick du mig att bli nostalgisk när jag ser Jarramas.
    Tyvärr finns inte Najaden kvar i Halmstad.
    Najaden övergick i norsk ägo fredagen 4 juli 2014.
    Och det var upprörd stämning i Halmstad må du tro när kommunen talade om att dom sålt den till Norge.
    Men, enligt reportaget i Hallandsposten nu i början av juli så renoveras Najaden för fullt och "mår bra" i sitt nya hemland (där den sköts om, för det gjorde inte Halmstad kommun).
    Fina bilder från Karlskrona, har varit där flera gånger å jobbets vägnar och tycker att det är en väldigt vacker stad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det har jag helt missat. Har å andra sidan inte varit i Halmstad på väldigt länge. 😊

      Radera
  2. Hej! Åter fin reklam för vår vackra stad, tack! Välkommen igen!

    SvaraRadera
  3. Åh vad fint... du bor i ett underbart område. Jag kunde njuta av några semestrar... Jag känner väl till Karlskrona och även Sjöfartsmuseet, där stannade vi alltid för att utforska staden. Tack för dina fina bilder.
    Trevliga helgdagar. Sommaren är vacker :-))
    En glad hälsning kommer till dig från Viola.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karlskrona är min barn- och ungdomsstad, där mina föräldrar fortfarande bor kvar. Själv bor jag i Skåne sedan 30 år tillbaka. Men visst är det fint! 🙂

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!