torsdag 22 augusti 2024

Avbockade sommarprojekt

Ofta är man ju mest besviken över allt man inte hann göra under semestern, men i år känner jag mig så nöjd med sommarens projekt. Två rätt så stora sådana kan bockas av från att-göra-listan, och det får man väl ändå glädjas åt. Här kommer en liten summering: 

Ett av projekten var att gräva om planteringen runt snäckdammen, för mer eller mindre allt som fanns där hade blivit uppätet av kirskål och annat mög. Jag gjorde ett rejält omtag och grävde bort rubb och stubb. En och annan planta gick att rädda, men det mesta gapade jordigt och tomt när jag var klar. Jordförbättring stod definitivt också på schemat.

Jag terrasserade på två ställen med rabattkant i trä på rulle, bad maken baxa dit några mossiga stenar och spenderade sen halva semesterkassan på nya växter. Det blev så himla fint, och jag drar en lättnadens suck över att jag faktiskt tog tag i det. Nu gäller det bara att hålla efter det. Till våren är det baske mig jag som rensar ogräs så snart marken har tinat upp. För kirskålen kommer alldeles säkert krypande igen. "Som ett paket på posten" sa man ju förr, men vi kan nog enas om att det inte direkt är någon användbar liknelse längre. Jag ska skriva till till SAOL-redaktionen och föreslå en språkändring: "Som kirskål i rabatten."


Projekt nummer två blev att äntligen få upp det där planket i köksträdgården, som jag har tjatat om här på bloggen i flera år. I alla trädgårdar måste man få ha en fulhörna, och min är definitivt här, men det är ju inte direkt något som man vill skylta med. 


Men nu vill man ju nästan det, för sedan planket kom på plats har det blivit riktigt prydligt här. Ja, det är rentav så att jag gör mig små ärenden hit i tid och otid för att hämta och lämna saker. Den stora skräphögen (en biologisk sådan) är fortfarande inte urgrävd och upprensad, men nu ser man det ju iallafall inte på samma sätt. Det får bli ett eget projekt. 


Två stora trädgårdsprojekt att bocka av på att-göra-listan, alltså. Det känns alldeles förträffligt. Ja, det är nästan så att man har fått lite blodad tand. Hinner man med ytterligare ett projekt innan säsongen är slut, tro? Vi får väl se hur det blir med det. 

2 kommentarer:

  1. Nu har jag tjuvläst din blogg ett bra tag, så nu kände jag att det var dags att ge ett livstecken ifrån mig. Din trädgård är verkligen jättefin och du har så bra idéer! Jag bor i ett 40-talshus i Kristianstad och önskar jag hade ork att ta tag i trädgården. Den har säkert potential, men är verkligen omysig. Så länge får jag njuta av din!
    Mvh, Sofie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, tack! Så roligt att få veta att du kikar in här. Grejen med trädgård är att göra bitvis fint. Alltså att se ut ett avgränsat område som känns slutförbart för just den energinivån man har för stunden. Det blir mer greppbart då, och så känns det som att man får se slutresultat direkt. Sen kan man sitta där och tindra med ögonen och ignorera allt det fula som är kvar runtomkring. Min trädgård är alltså fläckvis fin, hihi! Men många fläckar små... 😊💚

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!