söndag 4 augusti 2024

Söndagssvep

Häromdagen fixade jag till kastanjestaketet i hörnet vid planket. Det kunde gott ha varit några pinnar längre, för det når inte riktigt ända fram till hörnstolpen på planket, men det är å andra sidan inget man tänker på speciellt mycket. På andra sidan kastanjestaketet ligger det världens hög med torra grenar, som jag ska förbarma mig över någon dag när andan faller på. De har legat där sedan förra sommaren och är numera så himla torra att jag borde kunna bryta dem i småbitar med handkraft och slänga dem i trädgårdstunnan. Sen är hela den där kirskålslänten egentligen ett stort projekt i sig, men det står inte direkt högst upp på att-göra-listan, om man säger så. 


Rosenskärorna som jag planterade över i de tomma pallkragarna mår betydligt bättre där. De gillar uppenbarligen att ha rejält med jord om fötterna, istället för att stå i zinkhinkar med jord som torkade upp på nolltid i värmen. Tre av plantorna har ceriserosa blommor, medan en av dem är av sorten 'Apricotta'. Alla är inhandlade på grannens swish-and-grab-bord tidigare i sommar. Så himla bra att folk som är duktiga på det där med försådder förbarmar sig över oss latmaskar, hihi!


I en annan pallkrage växer det solroshöga dahlior, som jag tror är någon av 'Café au Lait'-sorterna. Blommorna är iallafall stora som dasslock, fast dasslocksdahlia låter ju onekligen inte lika trevligt som dinnerplate-dahlia.


Idag har det fallit rejält med regn över trädgården i omgångar. Så himla bra, för det började verkligen bli torrt i marken. Det har också passat mig bra med regn, eftersom det är min sista semesterdag idag. Jag har kunnat vara inomhus och stryka tvätt och packa jobbväskan utan någon som helst längtan att gå ut. Dessutom är det underbart att basta när det regnar, för då kan man bara gå ut och ställa sig i regnet för att svalka av sig. Någon jobbångest har jag faktiskt inte alls, men det ska bli intressant att se om jag kommer upp när klockan ringer vid 6-snåret imorgon bitti. Så tidigt har jag inte varit vaken på 5 veckor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!