söndag 25 augusti 2024

Trädgårdsdag på Bäckaskog

Trädgårdsdag på Bäckaskogs slott har blivit något av en sensommartradition, och även om det duggregnade lätt på förmiddagen så bestämde jag mig för att åka dit en sväng. Det är bara lite drygt 3 mil hemifrån, så man kan tänka att det inte behöver bli en heldagsutflykt om man inte vill. Jag åkte ensam i år, och då kan man verkligen styra över tiden själv. 


Det såg ganska tomt ut när jag kom in på slottsgården strax före 11-snåret, men på sidogräsplanen där mässan alltid äger rum var det betydligt fler besökare. Jag strosade runt i en timme och tittade på växter, höstlökar, trädgårdsdekorationer, frukt och grönsaker. Karl-Fredrik var där och blev intervjuad på scenen, men jag lyssnade mest i förbifarten. 

På en upphängd papperslapp hade någon skrivit ner ett persiskt ordspråk med tuschpenna. Kloka ord, eller hur? 


Jag köpte eterneller, två rostiga smidesdekorationer på pinne och en vacker ljungplanta av en sort som heter 'Erica'. Att köpa den första ljungplantan bär mig alltid emot lite varje år, för då har man verkligen kapitulerat inför det faktum att hösten står för dörren. Men det gör den ju faktiskt, även om den inte riktigt har knackat på än. Den här rosa sorten är ändå en fin kompromiss, tycker jag. Den är trots allt inte så höstig i utseendet. 


Till lunch blev det en nygrillad korv med bröd, som jag intog samtidigt som jag strosade ner mot sjön. På en udde hänger det en gunga i ett träd, och jag tycker att det ser så otroligt härligt ut. Man kan sitta i den och gunga rakt ut över vattnet. Förra året var det mängder av folk här, men idag var det bara jag. Så rofyllt och stilla. 


I valven i den terracottafärgade muren byts konstverken ut med jämna mellanrum. I år är det halvkroppar som är bemålade med ormbunkar eller något slags djungelmotiv. Jag missade helt att kolla vilken konstnär som ligger bakom dem, men det såg väldigt läckert ut. 


Sen traskade jag tillbaka mot bilen och körde hem, och vid 13-snåret var jag hemma igen. En lagom lång söndagsutflykt alltså, och när jag kom hem kändes det som att jag hade hela söndagen kvar. Skönt. 

3 kommentarer:

  1. I den gungan har min dotter gungat i som nygift. Så fin och utsikt över sjön. Missade tyvärr denna mysiga trädgårdsinspiration i år. Hälsningar från Eva i Blekinge.

    SvaraRadera
  2. Jag är inne på din blogg nästan varje dag.Tyvärr är jag urusel på att ge dig tummen upp, men du skall veta att du är en stor favorit för mig. Du har en underbar trädgård, med mycket pyssel och härliga loppisprylar att vila ögonen på. Hälsningar från Eva i Blekinge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack! Det känns fantastiskt roligt att höra. 😊💚

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!