lördag 7 september 2024

Värme, vattning och päron

Jotack, det har varit ruskigt varmt idag. Så där dallrande att jag nästan har däckat helt och bara velat ligga i soffan med neddragna gardiner och stängda fönster och titta på true crime-dokumentärer på Netflix. Det har jag också gjort delar av dagen. Nu på kvällen har jag iallafall dragit ut slangen och stödvattnat mina relativt nyplanterade perenner i terrassrabatten ner mot snäckdammen. Det behövdes verkligen, för jorden var så torr att det bara dammade. Då får man vattna i omgångar, för jorden tar inte upp vattnet annars. Ett trick är att vattna med hård stråle mellan plantorna, så att vattnet kommer ner en bit i jorden. Det är nästan om att man masserar ner vattnet i jorden. 


Innan jag kunde vattna fick jag rensa bort mängder av mosiga och överjästa gråpäron på marken. Usch och fy, vad det där luktar. Inget man är det minsta sugen på att stoppa i munnen. Då är det trevligare med päronsplitt. En sådan får det alldeles bestämt bli nu. Jag mumsade i mig en ananassplitt tidigare idag, men i värmebölja finns det ju ingen som helst gräns för hur många glasspinnar man får äta. Tur för mig. 

2 kommentarer:

  1. Isglass behövs definitivt när det varit så varmt som det var i helgen! Fick min son att hämta en isglass till mig när jag roade mig med att klippa häcken. Varm och svettigt var det men väl värt det prydligheten som man får när häcken är klippt! Isglasspaus är något av ett måste när man trädgårdsjobbar i värmen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, glass i alla former är verkligen det bästa som finns. 😋

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!