lördag 5 oktober 2024

Födelsedagsbukett nummer fyra

Igår hämtade jag min sista födelsedagsbukett (nummer fyra) på byns finaste lilla blomsteraffär. Och sicket finalnummer det blev: Hortensia, krysantemum, safarikottar (kul namn, eller hur?), kvistar med pepparkornstora blåa bär, något slags gräs och så lite grönt på det. Så vackra färger!


Krysantemumen är småblommig i en härlig rosa färg med mörk mitt. Det ser nästan ut som nejlikrot, som jag ju tycker så mycket om. Eller samma form som blomman på en traditionell studentmössa. (Iallafall så som den såg ut innan studentmösseindustrin ballade ur helt, för det får man väl ändå säga att den har gjort...)


Idag trodde jag för övrigt att jag hade hittat ett perfekt litet allmogeskåp till hallen innanför glasverandan. Jag besökte nämligen en antikhandlare som har öppnat butik i en gammal lagerlokal i utkanten av byn, och där stod det ett väggskåp från Dalarna, som var fint målat och hade helt rätt mått och en förhållandevis vettig prislapp. Och av alla föremål i hela butiken så satt det en "Såld"-lapp på just det. Var inte det typiskt, så säg? Nåväl, det var väl inte meningen helt enkelt. Och som tröst kan jag tänka att det faktiskt inte var grönt. 

1 kommentar:

  1. Mycket vacker bukett som passar färgmässigt perfekt till din vas.
    Ja, du har helt rätt om studenmösse-haveriet.
    Jag trodde min grannfru skämtade med mig i våras när hon talade om vad sonens mössa kostade.
    Jag började nästan skratta när hon beskrev att den hade Ledlampor!!!!
    Hur galna har folk blivit?

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!