söndag 9 maj 2010

Tulpaner och forsythia

Som den lilla nybörjarträdgårdsmästaren jag är blir jag barnsligt förtjust varje gång det händer något nytt i trädgården runt Solhäll. - Som om det vore en världssensation att forsythian blommar och att tulpanlökarna jag pillade ner i marken i höstas börjar slå ut!

Vi har en jättestor forsythiabuske på baksidan, som liksom är "inbakad" i en vägg av olika buskar. Egentligen är jag inte jätteförtjust i knalliga gula färger i trädgården, men vem kan motstå de här blommande grenarna?!


Tulpanlökarna planterade jag på framsidan av huset, ca 25 lökar på vardera sidan om glasverandan. Min trädgårdsfilosofi är redan klar: Det ska vara MYCKET av varje sak man planterar!

På den sidan som ligger mer i söderläge (sydväst) har två tulpansorter börjat blomma:

Vackert rosa Ballade med vita innerkanter...


... och ljuva Shirley, som är gräddvit med rosa innerkanter.


Jag gillar de frodigt gröna bladen lika mycket som jag gillar själva blommorna! Tillsammans bildar de en frisk, karamellig fond mot den vitputsade husväggen.


Ytterligare två sorter är på gång, jag får rapportera om dem så snart de behagat slå ut.

Jag kapitulerar helt för dessa sköna små tingestar, och känner hur ha-begäret växer inom mig. - Till nästa vår är jag säker på att det kommer bli fler tulpansorter på nya ställen i trädgården!

5 kommentarer:

  1. Så härligt det blommar hos er - hoppas mina pioner har överlevt...

    Kram Maud

    <Gårdsromantik-ljuvlig-lantromantik-på-nätet

    SvaraRadera
  2. Men jag vill också ha en trädgård!!
    Så himla kul att plantera och få se det blomma och växa!
    Du är duktig tycker jag=))
    Ett blivande trädgårdsproffs!

    SvaraRadera
  3. Jag har lite svårt för tulpaner men det var faktiskt snyggt att ha massor på ett ställe, bra tips!!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Mysigt att du nu kan njuta av förra årets slit.

    Min mamma hade en forsythiabuske som hon tog några grenar av ibland och ställde in i vatten under vinterhalvåret. Det dröjde inte länge innan de grenarna blommade härligt och gula i vasen.

    SvaraRadera
  5. hej du, ja naturens underverk är härliga att följa. Så fina tulpaner du fick upp, mina har sorken ätit upp så jag blev utan i år. Kram Kataria.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!