lördag 25 april 2015

Mandelträd

Efter dagens besök i Karlskrona är jag numera ägare till ett mandelträd. Ja, eller snarare till en spretig liten buske med samma namn. För 40 kronor hos trädgårdshandlaren på torget kändes det ändå som ett riktigt kap. (Den gröna plåtkrukan kommer från Blomsterlandet.)


Jag googlade min nya taniga lilla kompis och blev lite förvånad att läsa att mandel minsann är en medelhavsväxt som hör både till plommonsläktet och gruppen rosväxter. Fast mandlar ser ju faktiskt ut som plommonkärnor, så ju mer jag tänker på det desto mer logiskt verkar det trots allt vara.


För att överleva i vårt karga skandinaviska klimat gissar jag att den trivs bäst i kruka. Fast i så fall får jag se till att plantera om den ordentligt, för just nu ser den mest ut att drunkna, hihi! Att min lilla buske kommer se ut som träden på den lånade bilden här nedan inom en snar framtid, är nog alldeles garanterat att hoppas på för mycket...

Källa

Någon där ute som har erfarenhet av mandelträd? Berätta gärna hur ni sköter om det! Det vore ju onekligen ganska coolt om man kunde odla fram en egen mandel till julgröten kommande år!

3 kommentarer:

  1. Så spännande med ett mandelträd! Tänka sej att kunna skörda mandlar, som är så himla användbara! Jag antar att du har en gynnsam zon för detta och säkert bör den nog planteras om, om det är ett träd!
    Har själv ingen susning om detta, men det ser fint ut och jag tänker "mandelblom" och på en dikt/sång: "...som ett blommande mandelträd" - poetiskt och vackert!
    Ha en skön söndag imorron!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Även jag kom precis som Lisa ovan, att tänka på sången "Som ett blommande mandelträd är den som jag har kär" När jag ser kaskaderna av små blommor på den lånade bilden är det inte svårt att förstå liknelsen i sången :-) Vad roligt om den tog sig i din trädgård! Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Jag har också ett vad jag fick veta när jag fick det - ett mandelträd. Det är planterat i jorden, tror att vi är i växtzon 2, och det växer som ett skott (dubblat grenlängden på 2 år), blommar just nu helt fantastiskt. Jag fann samma info som du att det är en medelhavsväxt o helst övervintrar i orangeri, vilket inte alls är fallet för mitt träd. Så jag funderar på om det kan vara ett rosenmandelträd som är en härdig prydnadsväxt.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!