lördag 16 maj 2015

Lördagsrunda med grannen

Efter två dagars hårt trädgårdsarbete på varsin sida av syrénhäcken (och lite ladugårdsmålning på det) belönade grannen och jag oss själva med en tur till Oppmanna plantskola idag. För mig var det första besöket där, men säkerligen inte det sista. Vi fyllde bagageluckan utan problem, med både buskar och perenner. (Jag får återkomma med en närmare koll på mina inköp vid ett annat tillfälle.)


Sen tog vi en sväng inom Arkelstorp, där jag blev lite kär i den gamla brandstationen. Här skulle jag nästan kunna tänka mig att bo! 


I det gamla stationshuset mitt i byn hittade vi en liten antikaffär, Villa Gimle, som vi naturligtvis stannade till vid. Här fanns mycket roligt att titta på! Jag önskar nästan att det såg ut så här hemma i vårt skafferi, hihi! Det blev inga inköp dock, - är man van vid loppispriser så håller man lite extra hårt i plånboken i sådana här affärer.


Nästa stopp blev Byns Bagare; ett jättefint surdegsbageri i utkanten av byn. Här tog vi en kaffefika med supergoda mandelbullar på surdeg. En låååång surdegslimpa fick också följa med hem, och den var mycket god kan jag intyga, för sen åt jag FEM skivor till mellanmål när jag kom hem, haha!


På vägen hem stannade vi på Hjärsås gamla skola, där den lokala idrottsföreningen har loppisöppet varje lördag under det varma halvåret. Några patinerade terracottakrukor fick åka med hem, men annars uteblev de större fynden idag.


En särdeles trevlig lördag i "Glesbygd", alltså. Och himla trevligt sällskap med! Nu väntar plantering av mina inhandlade växter, men regnet hänger i luften, så det får nog vänta lite. En middagslur på soffan känns mer lockande just nu. Zzzzzzzzzz...

3 kommentarer:

  1. Vilka härliga ställen ni har besökt och den brandstationen är verkligen läcker för boende!
    Här i byn har vi en gammal kvarn som också är sådär fin i tegel och smårutiga fönster, metallinfattade...!
    Obegränsat med pengar skulle man ha så...

    Ha en fortsatt skön helg!
    kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Det var verkligen en härlig dag! Intog soffläge och surdegsbröd när jag kom hem 💚 tack igen för denna dag!

    SvaraRadera
  3. Innehållet i DEN bagageluckan hade jag inte tackat nej till...
    Här har det också trädgårderats en hel del under helgen.
    Ha det fint!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!