torsdag 21 maj 2015

Tillfälligt växthus

Glasverandan fungerar alltid som tillfälligt växthus så här års. Det blir varmt och gott här ute när solen skiner om dagarna, och om nätterna är kalla så kan man bara öppna upp in till den bakomliggande hallen. Jag brukar inte förså speciellt mycket själv, men i år finns här några tråg med rosa krasse på tillväxt och en balja med Vanilla-tagetes, som ska få flytta ut i köksträdgården när frostrisken är över. Tomatplantorna från makens skola är omplanterade i större krukor och har växt till sig riktigt bra. 


Av min snälla granne (tillika trädgårdsnördskumpan) fick jag fyra paprikaplantor, som också är på gång. Krukorna jag planterade om dem i är lite för små, men fungerar tillfälligt. Pinnarna i både tomat- och paprikakrukorna är gamla fyrverkeripinnar, som maken samlade ihop under en promenad på nyårsdagen. Bra recycling, eller hur?


Alla delar till det lilla växthuset som vi fick ärva av goda vänner har ännu inte kommit på plats, men det är fortfarande snudd på frost om nätterna här ibland, så det hade nog inte varit riktigt säkert att ha plantorna där ändå. Är det inte ovanligt kallt för att vara i mitten på maj?

Nu sitter jag här som bäst och undrar varför jag inte har något snask till Eurovision ikväll. Inte för att jag tittar så himla koncenterat, men det är väl ändå lite legitimt att mumsa godis i soffan när det är Mello på TV? Hmmm... Det kanske jag måste göra något åt nu på en gång.

3 kommentarer:

  1. Så tomaterna växer.
    Ha en fin kväll
    Hanna

    SvaraRadera
  2. Så fint det växer och frodas hos dig. Här går det långsammare, men jag plågar mina plantor i växthuset jag och där är det kyliga nätter. :-)
    Hur går det förresten med växthuset?

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. HÄrligt med en glasveranda när frosten biter! Jo, det är verkligen ovanligt kallt för att vara så långt gånget i maj!
    Gårdagen blev någorlunda varm och solig, men idag vete tusan!

    Hoppas att det löste sej med godiset på mellon igår!
    Annars får du väl ladda lite extra tills på lördag! :)
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!