onsdag 22 juli 2015

På gång

Så har jag tillbringat en hel dag med spaden igen. Allt kvarvarande gräs i köksträdgården är nu borta, och  jag håller på för fullt att laborera med plattor och två nya pallkragar. Så stort det blev, helt plötsligt! Och så skönt att slippa krångla med gräsklippning här inne.


Plattorna är "fådda" och har legat och väntat i en hög på uppfarten i över ett år. Tanken är att det ska komma grus på övriga ytor, men jag behöver en liten gång för att kunna köra skottkärran till komposten. Plattorna som svänger in till vänster (där komposten ligger) lade jag redan för ett par år sedan. Fortsättningen på gången får svänga lite grann.


Köksträdgården har verkligen vuxit fram i etapper. Pallkragarna, plattorna och gruset längst ner i bild kom till redan för flera år sedan. Tidigare i sommar kom växthuset på plats, och nu är det äntligen dags att utöka resten!


Mina stenar och min grushög kommer naturligtvis väl till pass! Vinbärsbuskarna är gamla, men omplanterade. På andra sidan spaljén brukar vi odla sockerärtor, men i år kom det aldrig några frön i jorden, eftersom jag var osäker på om spaljén skulle bli kvar när vi satte upp växthuset. Den blir kvar, så nästa år får det bli odling som vanligt.


Pallkragarna hade jag redan i ladan. (Jag har turen att kunna fiska upp sådana då och då ur en container utanför verkstan på jobbet.) Om de förblir enkla eller om de ska bli dubbla vet jag inte riktigt än, men alla ska iallafall bli faluröda. Blåbärsbuskarna får med största sannolikhet flytta till en annan plats i köksträdgården. I hörnan längst bort vid hasseln kanske jag sätter en liten cafégrupp, så att man har något att sitta på och bara njuta.


Markduken tog slut, så det får jag köpa ny imorgon. Vi ska också fixa stolpar till mitt kastanjestaket, som ska få inhägna hela härligheten. Så långt är jag jättenöjd, men staketet kommer nog verkligen att bli pricken över i!

9 kommentarer:

  1. Vilken härlig köksträdgård du har! Och ännu bättre blir den ju med grus förstås, skönt att köra slalom där inne bland pallkragarna ;)

    Min lilla köksträdgård känns plötsligt VÄLDIGT liten...;)

    Allt gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Skönt att slippa köra slalom skall det förstås vara!

    SvaraRadera
  3. Ou maj gaaad! Här händer det minsann grejer. Känns som man varit borta i en vecka minst!

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastisk köksträdgård! Ni ligger inte på latsidan direkt.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  5. Wow, så fint det blir! Vad härligt att ha plats att breda ut sig när man själv vill och orkar! Längtar redan efter "de-helt-färdiga-bilderna"!

    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. vad använder du för mark duk ? under plattor ? behöver få ett tips :)

    kram

    SvaraRadera
  8. Så vackert det blir! Ni är så duktiga!

    SvaraRadera
  9. Jisses så du ligger i! Eller ni båda två kanske. Det där blir ju kanonbra. Så fin helhet det har blivit med större köksträdgård och växthus. Bra jobbat!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!