onsdag 4 oktober 2017

Trädgårdsprojekt 2017

Det känns som om sommaren 2017 var ett litet mellanår när det gäller trädgårdsprojekt här hemma; iallafall sådana där jag själv grejade med något större. Jag får nästan titta i datorns fotobibliotek för att komma ihåg vad jag faktiskt pysslade med. Bilderna visar att det ändå blev lite saker gjorda här och där, som till exempel den här stenkanten runt rabatten vid ladan, som kom till redan under den tidiga våren. 


I juni fick klätterhortensiorna i hörnen på glasverandan äntligen något att klättra på. Det blev maffigt på en gång, för de hade redan växt längs husgrunden i flera års tid. Det syns inte så bra på bilden, men jag köpte sådana där halvrunda höga spaljéer som man bara sticker ner i marken.


Vid ingången till köksträdgården fick jag äntligen upp grinden jag loppade redan förra sommaren. Färdigsågade stolpar, jordankare, ändskydd och gångjärn köpte jag på vår förträffliga lokala bygghandel, och när grinden kommit på plats målade jag allt med vit linoljefärg. Resultatet blev riktigt charmigt. (Om än lite lagom snett, hihi!) En gammal smideshasp att montera på grinden hittade jag på en loppis i Dalarna senare på sommaren.


Medan penseln ändå var blöt passade jag på att äntligen måla om ytterligare ett loppisprojekt från förra året: Det gamla trädgårdsmöblemanget som står utanför växthuset. Här var planen egentligen att byta de trasiga ribborna först, men att göra saker i rätt ordning är inte alltid min starka sida. 


Rundeln framför köksträdgården utökade jag lite grann, för att få plats med fler solhattar och mer salvia. Med facit i hand skulle jag ha grävt ut den ännu mer, men det får bli en annan gång. Innan jag spenderar en smärre förmögenhet på flera solhattar, så vill jag först se om de jag har klarar att komma igen nästa sommar.


Annars planterade jag ovanligt lite den här sommaren. Jag grävde om lite grann i rabatterna på framsidan av huset, men några helt nya rabatter blev det faktiskt inte i år. 


Sommarens största trädgårdsprojekt stod jag inte för själv. I mitten av juli rullade grävmaskin och stensättare in och påbörjade "Operation Uteplats", vilket vi väntat på under ett helt år. Efter förseningar orsakade av regn och rusk stod vår lilla piazza äntligen klar i slutet av månaden, och jag kunde "inreda" och så nytt gräs runt hela härligheten. Vi är sååå nöjda med resultatet!


Ja, det var väl ungefär det som hände i trädgården på Solhäll sommaren 2017. Det blev ju faktiskt en del projekt ändå. Till nästa sommar hoppas vi att det står en liten kombinerad bastu- och gäststuga nere i moraset. När det väl är gjort finns det hur många trädgårdsprojekt som helst att jobba vidare med i den delen av trädgården. Hurra, vilken tur att det aldrig tar slut!

4 kommentarer:

  1. Jag blir GRÖN av avund (?...) Du har så vackert i din trädgård, vill bara promenera runt och titta på allt vackert. I min del av världen har det växt explosionsartat vilket inneburit att jag bokstavligen knäat under alla måsten o slutligen valde att titta bort:)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är snäll du, Skorpan! Jag tycker också att min trädgård är vackert. Iallafall fläckvis, hihi! Det finns ganska många "fulhörn" som jag undviker med kameran. Men det är ju charmigt på sitt sätt!

      Radera
  2. Wow. . . vilken vacker trädgård du har. . . jätte mysigt att sitta där o njuta bland alla blommor o blad! Du har ju gjort en hel del i sommar. . .o vad mysigt det blir med en bastu/gäststuga nästa år!
    Gillar ditt fina staket o grind!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Ja, när man ser tillbaka så blev det ju en del småprojekt trots allt. Man glömmer så lätt. Måste vara åldern...

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!