onsdag 4 juli 2018

På sommarens varmaste dag

Vad gör Fröken Grön på sommarens hittills varmaste dag? Jo, hon får för sig att det är dags att rensa ur och organisera om i köksskåpen. En hel del grejer åkte rakt ner i en loppiskasse och det som blev kvar sorterades lite vettigare efter funktion. (Eller inte funktion, hrmm...) Skafferiet fick sig också en omgång. Det fanns en hel del där som passerade bäst-före-datumet för länge sen...


Längst inne i ett underskåp hittade jag ett vindspel av gamla gafflar, som jag totade ihop för en sisådär 8-10 år sedan. Konstnärligt så det förslår! Det är ju lite roligt ändå, så jag hängde upp det i ett träd. Ljudet när gafflarna slår mot varandra är riktigt vackert. 



Sen har jag mest päftat hela dagen, men framemot sena eftermiddagen gjorde jag ett ryck och lade stenkant längs min nya rabatt. Och därmed är den sista stensäcken på uppfarten slut! Det tog bara en sisådär 5 år.


Fast vi ligger redan i startgroparna för att göra en ny beställning, för nu planerar vi att lägga grus och sten runt stugan. Någon form av terrasserad grustrappa ner dit ska det nog också bli, eftersom marken sluttar. Nedanför syrenbersån vill jag göra en liten "stensluttning". Jag började rensa upp kirskålen där igår. Att gräva upp kirskålsrötter är märkligt tillfredsställande, trots att man hatar dem. Lite som att klämma finnar, haha!


Igår stammade jag också upp ett jättefint träd (ingen aning om vilken sort) som står bakom stugan. Här skulle man ju faktiskt kunna hänga en hängmatta, om man rensar upp lite i buskaget. Fast just nu står de gamla röda stolarna där, mest för att det är kul att ha något att fästa blicken på där borta i hörnet. 


När dagen hade svalnat runt 20-snåret tog vi oss en promenad längs ån. Det fläktar riktigt skönt nu på kvällen, och det känns verkligen som att det är mer syre i luften. Fast sen gick vi inom affären och köpte godis, så så var det med den motionsrundan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!