tisdag 30 oktober 2018

I valet och kvalet

Så var man i valet och kvalet igen. Ska jag försöka övervintra mina utomhuspelargoner, eller ska jag strunta i det och bara köpa nya nästa år? Jag menar, det är ju så himla tråkigt att ha källaren full av skräpiga krukor. Och jag är ju så himla dålig på att komma ihåg att ge dem åtminstone en liten skvätt vatten någon gång emellanåt. Och så är det ju så himla tråkigt att ha stugan full av "på-gång-krukor" när det är dags att försöka väcka dem framåt vårkanten. För att inte tala om hur tråkigt det är när man äntligen kan sätta ut dem och de tar evigheter på sig att börja blomma. Hmmm...


I söndags tog jag iallafall in en stor kruka med mårbackapelargoner och ställde ner den i pumprummet i källaren. Mina kaskadpelargoner (som fortfarande faktiskt är hyfsat fina) betraktar jag nog ändå som ettåringar, eftersom jag vet att de är extra svåra att övervintra. Fjäsk med extrabelysning är överkurs och helt out of the question, så jag lämnar dem kvar ute. Skönt när man äntligen har fattat ett beslut!

2 kommentarer:

  1. Precis, fjäsk orkar man liksom inte med! Har mina pelargoner i vår källartrappa...inte helt optimalt, för de är ju liksom lite ivägen, men jag brukar klippa bort så mycket grönt jag kan så det inte blir alltför skräpigt, samt att jag bara kan övervintra mina allra käraste... men det svider lite att slänga bort fina pelargoner som ännu står ute och blommar för fullt...
    Ha det fint!
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Så långt kommer aldrig jag att jag förvägrar något själva LIVET - om det så är en skräpig pelargon:) Kör med "bakom gardinen varianten", skvättar på lite vatten emellanåt och fjäskar med extraljus också.
    Skorpan

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!