fredag 12 oktober 2018

Uddbräken

Ooops, I did it again... Kom hem med en billast full med perenner, alltså. Som det kan gå. Fast till mitt försvar kan jag säga att jag var ovanligt kontrollerad och faktiskt bara köpte en enda sort: Uddbräken. Plantorna är jättestora och fina och kommer fylla ut rejält direkt där jag väljer att plantera dem. Dessutom lär just den här sortens ormbunke vara vintergrön, och det låter ju som en bonus får jag säga. 


Jag köpte dem med tanke på att fylla ut kanten av det buskiga området i gattet ner mot stugan, men exakt var de hamnar vet jag inte riktigt än (jag brukar alltid ändra mig när spaden väl kommer i jorden), men som alla ormbunkar trivs dessa förmodligen allra bäst i ett skuggigare område. Färgerna var så trevliga ihop, så jag lät dem posera tillsammans med mitt lilla perukbusketräd, som också väntar på att bli nergrävt. Den självsådda lönnen i bakgrunden gör onekligen sitt till för höstkänslan. 


Som ni ser är det fortfarande rejält mycket vildmark kvar nere i moraset, så först måste det nog ändå bli lite utgrävning. Tur att det ska bli fortsatt fint väder i helgen! Och så tänkte jag som vanligt inte gräva ut ett större område än det där jag tänker plantera just nu. En bit i taget, - det är min trädgårdstaktik. 

1 kommentar:

  1. En bit i taget låter bra! Vacker vintergrön ormbunke du köpt!
    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!