tisdag 8 januari 2019

Bok nummer 1

Mitt nyårslöfte var ju att jag ska bli en läsande människa igen. Jag tjuvstartade det där löftet och läste årets första bok redan i mellandagarna: "Bränn alla mina brev" av Alex Schulman. Bokens handling rör sig mellan tre olika decennier och tar sin början i nutid, då Alex Schulman försöker ta reda på varifrån hans egen vrede egentligen kommer. Trådarna leder honom bakåt i sin egen familj, och med hjälp av sina barndomsminnen, gömda brev från mormors garderob och en gammal dagbok utlånad av författaren David Lagercrantz, nystar Alex upp sanningen om sin mormor och morfar och förstår plötsligt hur allt hänger ihop.

Schulman_BAMB_HD.jpg (2037×2841)
Pressbild

Det här är en berättelse om hur en kort men okontrollerbar passion får långlivade konsekvenser för två kända familjer i årtionden framöver. Jag har ingen direkt relation till Alex Schulman som fenomen i modern media, men man kan inte säga annat än att han är en mycket skicklig författare. Jag tyckte mycket om den här boken och hade svårt att lägga den ifrån mig när jag väl hade börjat läsa den. Det händer att jag fortfarande tänker på Alex mormor Karin och hur hennes liv hade kunnat bli, om hon bara hade vågat följa sitt hjärta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!