tisdag 29 januari 2019

På önskelistan

Vad göra så här års, när både trädgården och bloggerskan ligger i djup vinterdvala? Drömma och planera inför sommaren, så klart! Högt upp på årets trädgårdsönskelista finns ett träd med kopparfärgad stam, som till exempel glanskörsbär (prunus serrula). Blomningen på den här sorten lär vara vit och ganska anspråkslös, men det är något med dessa nästan mahognyaktiga stammar som fascinerar mig. Och så makalöst snyggt med ett vitt hav av blommor under; copy - paste på det!

Bild från Pinterest

Prydnadskörsbär (prunus accolade) blir högre än glanskörsbärsträdet, fast att ha ett alldeles eget rosa tak att sitta under tidigt på våren vore ju en riktig dröm förstås. Jag tror jag sätter upp ett sådant också på önskelistan!

Bild från Pinterest

Kopparlönn (acer griseum) har också himla tjusig stam, och där har man ju dessutom ett färgfyrverkeri att se fram emot till hösten. Hmm, nu skriver jag upp ett sådant också.

Bild från Pinterest

Finns det fler träd med tjusiga stammar, som man borde ta sig en titt på? Kom gärna med tips och förslag! Trädgården här hemma är stor och behöver fyllas ut med lite mer "tak".

6 kommentarer:

  1. En fantastisk stam har också amerikansk strimlönn, Acer pensylvanicum. Den måste du ha��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Den måste jag googla genast!

      Radera
  2. Om du vill ha höstfärg är ju Prunus av olika slag också väldigt bra. Så du kan få en färgexplosion av de där 3 tillsammans :) Hundkexet ser ut att vara 'Ravenswing' med tanke på de röda stjälkarna som säkert gör sig fint till prunusen.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, toppen att du visste vad hundkexet heter! Visste inte ens att man kunde köpa hundkex, hihi! Är den perenn? Eller frösår den sig?

      Radera
  3. Jag har också knåpat ihop en önskelista och både accolade och kopparlönn finns med på min. Jag har skrivit upp Epimedium lilafee som fin marktäckare under kopparlönnen. Min önskelista är lååång och om du vill veta fler önskebuskar så är bland annat Viburnum plicatum Mariesii med och Hydrangea paniculata Kyushu. Jag har börjat spara bilder på mina önskeväxter i pinterest. Mycket bra att ha med sig i telefonen när man är på plantskolan!

    SvaraRadera
  4. Tack för alla fina tips! Sockblommor av olika sort står på min önskelista också. Den japanska var fin! Olvon och hortensia är favoriter här också. Jag är sugen på en vidjehortensia 'Invincibelle', som är en rosaröd syster till 'Annnabelle'.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!