söndag 26 maj 2019

Jag röstar idag!

Idag jobbar jag som röstmottagare i en av vallokalerna i vår lilla by. (Ja, vi har faktiskt två, som ligger en sisådär 100 meter ifrån varandra.) I skrivande stund är jag hemma på rast, men senare ska jag tillbaka och och jobba ett pass till, plus stanna och räkna rösterna när vallokalen stänger klockan 21. För mig, som inte är partipolitiskt aktiv, känns det fint att ändå få vara med och ta ansvar för den demokratiska processen. För det är ju precis det ett val handlar om: Demokrati. 


Valdeltagandet verkar tyvärr vara ganska lågt i år. Bra mycket lägre än till det svenska valet i höstas. Kanske är det så att det som händer i Europaparlamentet i Bryssel känns väldigt avlägset för många. Kanske är det svårare än någonsin att sätta sig in i vad/vem man ska rösta på. Kanske känns det som att ens röst inte spelar någon roll. 

För mig är ändå svaret enkelt: Man röstar för att man kan. För att det är en rättighet, men också för att det är ett ansvar. I mitt jobb träffar jag dagligen människor från olika hörn av världen, som aldrig i sitt vuxna liv har haft den rätten. Och när jag dessutom betänker att min uteblivna röst indirekt skulle kunna medföra att Europa (och därmed också Sverige) kommer att styras av högerextremister, abortmotståndare och klimatförnekare, så blir svaret ännu enklare: Jag röstar idag! Gör du?

1 kommentar:

  1. Jadå så klart ska man rösta. . .och likt 1,4 milj gjorde jag det för flera veckor sedan! :-)
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!