söndag 2 juni 2019

Årets första storloppis

Vid 10-snåret i förmiddags blev vi hämtade av grannen för en tur till idrottsplatsen i Knislinge, där det var storloppis. Där är det så fiffigt att man får komma på visning från en timme innan, och det är ju himla bra, för då kan man titta och vända och vrida på allt i lugn och ro. Sen får man ställa sig strategiskt, så att man är redo att norpa godbitarna när startskottet går. 


Först tänkte jag att det faktiskt inte var något speciellt jag ville ha, men sen kom jag därifrån med några småpryttlar iallafall. Jag köpte en gammal korg för en tjuga. Korgar kan man ju aldrig ha för många av. 


Sen hittade jag en gjutjärnsgrunka på tre ben, som jag egentligen tror är ett litet eldfat, men som passar utmärkt som "bord" till den gröna baljan med pelargoner jag gjorde iordning igår. Man kan ju nästan tro att den är gjord för just det ändamålet. 


"Den där hade Elsa Billgren köpt", tänkte jag när jag gick förbi en citronformad porslinskanna. (Ni som läser hennes blogg vet säkert att hon förälskade sig i en apelsinkanna på loppis tidigare i vår.) När jag gick förbi 10 minuter senare var kannan fortfarande kvar, så då köpte jag den för 12 kronor. Den är rätt kul ändå. Jag kan servera lemonad i den i sommar. 


Alla borde ha en oasis i porslin med grön naken dam. Eller kanske inte... Nu har jag det iallafall. Hon är som ett litet konstverk! Är det en sjöjungfru, tro? Eller har hon bara ovanligt kurviga ben?


Och i en hög med udda tallrikar hittade jag ett fynd, som jag nästan inte törs visa. Politiskt inkorrekt? Tja, döm själva. Själv tänkte jag att en sådan tallrik hittar jag nog bara en gång i livet.  


Den här loppisen är alltid startskottet för storloppissäsongen. Tänk att det fortfarande är lika kul att gå på skattjakt! 

2 kommentarer:

  1. Du är helt fantastisk på att göra fynd - stativet passar ju perfekt till din vackra balja !
    Gillar ALLT du fyndar på loppis !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog min enda superkraft, faktiskt! :-)

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!