söndag 7 juli 2019

Loppis i Hökön och Lönsboda

Trots hot om regn, tog maken och jag med oss grannen och for till Hökön på förmiddagsloppis. Det är något visst med den här sömniga och halvförfallna lilla byn, som jag tycker är väldigt charmigt. Varje år fotograferar jag den här fina luckan, som sitter på en gammal magasinsbyggnad. Om den är ny eller gammal vet jag inte, men jag tycker att den är så himla härlig. Och så är den ju grön, hihi!


Loppisen (som var en bordsloppis) innehöll en ganska bra blandning av gammalt, antikt och nytt, och så en och annan planta på det. Jag hittade faktiskt inget särskilt, men maken kom därifrån med en jättefin handsnidad trästork på långa rangliga ben. 


Den fick flytta in i stugan när vi kom hem, och där passar den ju riktigt bra. Det är extra trevligt att man även ser den i fönstret från utsidan. Klart man ska ha en stork när man bor i Skåne! Vi har ju ganska många riktiga storkhägn i det här landskapet, med målet att få tillbaka en vild storkstam.


När vi var klara i Hökön (som alltså är en by och inte en ö; därav valet av preposition) körde vi till Lönsboda, som ligger ungefär en mil därifrån. Där var det öppet i de två antikloppisarna, som ligger vägg i vägg alldeles intill ICA mitt i byn. På den ena köpte jag en gulmålad gammal trådkorg. 


Titta vilken underbar färg det är på min 'Ruby Annabelle'! Jag var dum som inte köpte fler, för då kunde jag ha planterat en hel häck, hihi!


Något regn har det för övrigt inte kommit än. Precis när man tror att molnen drar ihop sig, så klarnar det upp och blir soligt istället. Vi fick iallafall 10 mm regn under gårdagen, så tillsammans med de 15 mm som kom i mitten på veckan borde det ju nästan ha blivit en rotblöta. Med förra sommaren färsk i minnet, kommer jag nog aldrig mer klaga över att det regnar, hihi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!