fredag 30 augusti 2019

Bang en boomerang

Efter midsommarhelgen 2018, gjorde jag en ny rabatt vid uteplatsen. Jag utgick från de två 'Duchesse de Montebello'-rosorna, som redan fanns där, och grävde sedan lite på känsla. När jag var klar hade jag gjort en boomerangformad rabatt, som jag sedan fyllde med fynd från den årliga plantskole-rean och sådant jag redan hade hemma i krukor och pallkragar. Jag kände mig så nöjd med resultatet, fast det såg så där fjuttigt ut som nyplanterade rabatter tenderar att göra. 


I sommar har jag varit ganska dålig på att fotografera i den här delen av trädgården, eftersom det har varit roligast att fokusera på vad som hänt dag för dag runt badstugan, men här är iallafall en alldeles nytagen bild på hur min boomerangrabatt ser ut idag. Förvisso lite överblommad och vildvuxen, nu så här i slutet av sommaren, men nog får man säga att den verkligen har tagit sig på ett år. Anisisopen växer så högt att det lilla prydnadskörsbärsträdet nästan försvinner!


Bäst av allt just nu är ändå vidjehortensian, som verkligen både har blivit tät och fin i formen. Med tanke på att den både har blivit uppgrävd från sin ursprungliga plats och dessutom tillbringat vintern 2017-18 i en pallkrage, så glädjer jag mig extra mycket över att den fortfarande är på gott humör. 


Och om någon undrar vart kopparbaljan på den översta bilden har tagit vägen, så kan jag meddela att den fortfarande är där. Någonstans mellan anisörten och malörten, hihi! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!