söndag 25 augusti 2019

Jag gräver igen!

Jag klippte gräset idag och muttrade som vanligt över allt jag var tvungen att flytta från gräsmattan på baksidan av smatten. Där står bland annat ett litet cafébord med tillhörande stolar alldeles under fönstret. Marken är dessutom så ojämn och sluttande (som på så många andra ställen i vår trädgård), så det har varit svårt att ställa bordet så att det inte lutar antingen i sidled i eller framlänges. 


I flera års tid har jag tänkt att jag ska gräva bort en del av gräset och lägga något annat underlag där istället. Plattor och trädäck är definitivt överkurs, för då måste man gräva ur och markbereda mycket mer, och då blir det genast ett mycket större projekt. Men med en grushög på uppfarten och ett paket markduk i ladan, så var ju saken biff på några timmar. 


Närmast husgrunden lade jag grus redan för några år sedan, så mycket av jobbet var redan gjort. Allt jag behövde göra var att gräva bort lite grässvål i en halvcirkelform. 


Jag sprayade formen jag ville ha med chockrosa (!) sprayfärg, som jag hittade på målarhyllan i källaren. Men sen ändrade jag mig och gjorde den lite mindre när jag väl grävde, så strecken jag aldrig grävde bort syns fortfarande lite grann i gräset. Det klipper jag bort nästa gång gräsklipparen är ute. 


Det ser kanske lite fjuttigt ut, mer som en månskära än en halvcirkel, men jag gjorde det lätt för mig och grävde bort gräset fram till där det börjar slutta i framkant. Ska jag utvidga den på sikt, måste jag terrassera här också, och det varken orkade eller ville jag just nu. I ärlighetens namn tror jag att det räcker så här. 


Längs husgrunden växer det daggkåpa, hjärtbergenia och lavendel. Det som klättrar upp på väggarna är två 10 år gamla kaprifolplantor, som aldrig riktigt har gillat att stå här. I år blommar det några stackars blommor högst uppe i topparna, men i övrigt är både stammar och grenar helt kala. För ett par år sedan klippte jag ner dem helt, och då kom de igen och var fina ett par månader, men sen blev de risiga igen. I höst åker de nog ner helt. Visst hade det varit fint med pipranka här? 


Jag har flyttat hit några korgar med grönska så länge, bland annat en av mina tre 'Whizard of Oz'-dahlior från uteplatsen. Den är även ditställd för att kamouflera det utanpåliggande elröret, som leder ström ner till bastun. 


En bukett från köksträdgården får bidra med lite kontrastfärg. 


Grus direkt mot gräs, utan att lägga någon form av mellankant, finns det säkert många åsikter om, men min erfarenhet är att det faktiskt funkar bra. Det gör inte mig någonting om gräset växer över kanten lite grann sen. Det mesta går ju dessutom att snygga till med gräsklipparen, och nästa gång jag klipper gräset behöver jag inte ta bort någonting. Så bra!


Jag älskar dagar som dessa, när jag får vara ute i trädgården precis HELA dagen och greja! Imorgon börjar en ny arbetsvecka, men förhoppningsvis blir det lite sköna sommarkvällar, så att man får skrota runt i trädgården när man kommer hem. Jag har fler projekt som jag går och klurar på...

6 kommentarer:

  1. Så fint det blev !!
    Tänk vilken skillnad det blir så fort det blir inramat med ett vackert underlag.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Alltså, jättefint, mer ombonat på nåt sätt, en kopp morgonkaffe där ser inte helt fel ut! Och praktiskt! Det var därför vi gjorde en uteplats av sten en gång i tiden, för att slippa flytta på möbler varje gång man klipper gräs!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  3. Tänk vad ett litet grävjobb kan göra till allt i trädgården, vilken skillnad , nu var det ju fint innan också men detta blev ju ännu bättre.

    SvaraRadera
  4. Så fint det ble!

    Hilsen Tove

    SvaraRadera
  5. Så fint du gjorde för några år sen 💕 sökte efter tips på att gräva bort grässvål och kom hit. Glad för det 🤗 Minns du om du handgrövde med typ spade? 😊Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag handgräver alltid med spade. Finns kanske mer effektiva sätt, men för mig funkar det bäst. Och så slipper jag gå till gymmet. :-)

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!