lördag 10 augusti 2019

Taklökar på trappan

Vår kökstrappa på baksidan har verkligen inte varit någon grann syn i sommar, med gröna alger, ingrodd smuts och gud vet vad. Men så tog min fortfarande sommarlovsledige make fram högtryckstvätten i början av veckan, och nu är den så ren så att man nästan inte känner igen den.


Sommarblommorna som stod på den lilla gröna stegen såg inte heller så roliga ut, så jag ville inte ställa tillbaks dem igen. Inspirerad av en bild i mitt Instagram-flöde ersatte jag dem istället med taklökar av olika slag. De kräver inte så mycket vattning och brukar klara sig galant alldeles på egen hand, och så är de ju så himla fina. En gammal murgröna fick också hänga med på ett hörn. 


I närbild är taklökarna nästan som små konstverk. Eller som små mandalas (ni vet sådana där hinduiska mönster som finns i målarböcker för vuxna), fast inte fullt lika symmetriska. 



Terracottakrukor är fint till allt. Mitt ständiga span på loppisar. Dessa i mindre storlek passar perfekt för just taklök. 


Det här hade ju nästan kunnat vara en bild på en dahlia!


Jag ser att det har börjat dyka upp både kryssbollar och ljungplantor i blomsteraffärerna, men det känns lite för tidigt för mig. Jag vill hålla kvar vid sommaren ett litet tag till. 

1 kommentar:

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!