måndag 30 september 2019

Pyttesmå nypon

På byns finaste lilla blomsteraffär fanns det så vackra kvistar med pyttesmå nypon på. Jag drabbades av akut ha-begär, men det där verkade lite bekant på något sätt, och plötsligt slog det mig. Jag hade ju just precis sådana hemma, på den växtkraftiga vildhonungsrosen på framsidan! Under timmen med uppehållsväder igår tog jag sekatören och knipsade av ett helt gäng kvistar. 



Kvistarna satte jag sedan i en emaljkanna. Ett tag fick den stå ute i dagsljuset på glasverandan, men senare på dagen flyttade jag in kannan och ställde den på köksbordet istället. Jag blir så glad varenda gång jag går förbi och ser det färgstarka klustret av röda små prickar! (Oj, det där lät nästan som en beskrivning av röda hund!)


Det vore ju coolt om man kunde torka hela buketten, fast jag anar att nyponen kommer att trilla av vartefter kvistarna torkar och vissnar. Vi får väl se hur länge de blir stående. 

2 kommentarer:

  1. Så vackert! Du kommer nog att få behålla dina nypon som torkade. Jag har liknande nypon och har i flera år plockat in och bara satt i olika vaser eller flaskor.
    Med vänlig hälsning, Jejja

    SvaraRadera
  2. Jättefint! Tänk vad man kan hitta i sin egen trädgård.

    Med vänlig hälsning, Elisabeth

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!