fredag 25 oktober 2019

Bastutillbehör

På bastudörren har det nu kommit upp en fin emaljskylt, som maken beställde på en skyltaffär på nätet redan under sommaren. Jag vet inte riktigt varför vi glömde att skruva upp den sen, men nu sitter den iallafall där. Inte för att vi direkt behöver någon skylt för att skilja bastudörren från de andra dörrarna i stugan, utan mest för att det är vansinnigt snyggt med emaljskyltar, hihi!


I onsdags invigde vi våra nya bastumössor i våfflad linnefrotté. Det låter ju helt galet att sitta i bastun med mössa på huvudet, men oj vad det var bra! Man blöter mössan i kallvatten, och sedan håller man huvudet relativt avkylt där inne i värmen. Om man vill kan man även bära den torr, till exempel när man går ut och badar i tunnan. Fast där sitter jag inte så länge att jag behöver någon mössa på huvudet.


Bland stenarna på bastuaggregatet har vi stoppat ner en bastu-ande i sten. Tanken är att den ska pysa och pusta när man häller vatten på stenarna, men det där fick vi inte riktigt till när vi provade i onsdags. Nu har jag flyttat fram den lite grann, så vi får väl prova igen nästa gång. Om inte annat, så ska den visst hjälpa till att bringa lycka över huset och bastubadarna, så vi får väl hoppas att den gör det iallafall. 


Nu är det fredag kväll igen, tänka sig. Till kvällsmat blev det (delvis) sushi, som jag vann i en Facebook-utlottning anordnad av vår lokala matbutik. Kanske bastu-anden bringar lycka även i den virtuella verkligheten, hihi!

1 kommentar:

  1. Snygg och praktisk bastumössa! Kanske den även funkar i trädgården??
    En bastu skulle sitta fint denna gråmulna dag på ön...
    Höstkram från Titti

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!