tisdag 12 november 2019

Juligt, men ändå inte

"Adventspyntar gör jag inte förrän lördagen före första advent", skrev någon jag känner mer än väl (host host...) i ett inlägg för inte så länge sen. Men nog kan man väl få börja smyga in lite småsaker redan nu, bara de inte är så juliga? Grön kuddmossa, till exempel. Det ser ut som frodiga små mörkgröna kullar, när man lägger upp den på ett fat. Fin att täcka jorden med i blomkrukor är den också. När jag var i stan härförleden sålde de hela små trälådor fulla med kuddmossa på en blomsteraffär där, men den var så ljusgrön och torr och såg inte alls ut som frodiga små mörkgröna kullar. Men snart kan man säkert hitta det överallt. Juligt, men ändå inte. Eller hur?


Jag är också lite sugen på att vira mossa och andra gröna fina saker runt en halmstomme och låtsas att det är en höstkrans. Det borde man ju också komma undan med, så länge man inte slänger på en massa röda band och små tomtar. Juligt, men ändå inte.


Mina Happy Lights-bollar hängde i sovrummet året runt tidigare, men jag tog ner dem i våras för att de var så dammiga. Kanske är det dags att damma av dem, så att man kan få lite myspysbelysning så här i novembermörkret. Juligt, men ändå inte.  


Ett år hade jag en ljusgrön cypress med "dubbla" kronor redan i början av november. Kanske skaffar jag mig en sådan i år också. Juligt, men ändå inte.


Mina små flugsvampsljusstakar kan göra vilken dystergök som helst munter. Det är nästan som att ha Tomtebobarnen på besök! Juligt, men ändå inte. 


De sålde blommande vita julrosor billigt på Blomsterlandet för ett par veckor sedan, och nu ångrar jag lite grann att jag inte köpte ett par stycken. De är ju så vackra! Ute på glasverandan brukar det alltid vara lagom temperatur för att de ska gilla läget där så här års. Juligt, men ändå inte. 


Med en batteridriven ljusslinga kan man låtsas att man har fångat eldflugor i en lykta. Juligt, men ändå inte.  


Tänk så enkelt det är att skapa ett vackert stilleben, bara genom att lägga röda äpplen i en gammal träskål. Juligt, men ändå inte. 


Kanske jag ska ta och rota fram den gamla glaskupan och göra ett fint litet stilleben på ett silverfat. Ugglor och ägg känns ju helt klart ganska årstidslöst. Juligt, men ändå inte. 


En lysande ängel kan ju lika gärna vara en skyddsängel, eller hur? Juligt, men ändå inte. 


Och ett litet arrangemang med mossa, murgröna och ljus borde man väl också kunna våga sig på att göra? Juligt, men ändå inte, bara man inte tar fram julduken. 


Den där människan, som skrävlade med att hon minsann inte börjar adventspynta förrän lördagen innan första advent, kan ju gå och dra något gammalt över sig. (Det ska jag säga till henne nästa gång jag ser henne, hehe!) Vad i allsin dar ska man annars göra, så här i det mörka tråkiga november?

1 kommentar:

  1. Så mycket snyggt du fixat till! Juligt men ändå inte! Absolut vettigt att muntra upp sig på detta vis och snart kommer tomtarna, tipp tapp tipp tapp. Må väl, önskar Jejja

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!