fredag 15 november 2019

Undantagstillstånd i pysselrummet

Mitt mest dåliga samvete just nu handlar om pysselrummet nere i källaren. Ja, för vi har ju faktiskt ett sådant. Med ett gammalt ommålat IKEA-skrivbord med en ommålad hurts under och ommålade hyllplan på väggen ovanför och en ommålad gammal stol att sitta på. Det var länge sen det var så välstädat där som på den här bilden, kan jag säga. I skrivande stund råder det så gott som undantagstillstånd där nere...


Jag minns att jag grejade bra många timmar för att få till de där rutorna på bordsskivan. Som den tvättäkta humanist jag är, mätte jag naturligtvis inte så himla noga, utan ritade upp rutorna med penna och linjal direkt på skivan. Linjerna är ju inte de rakaste man har sett, men det blev rätt bra ändå. För tillfället är hela bordsytan belamrad med pausat pyssel, både makens och mitt. Den där pausen har varat ganska länge nu. Typ i ett par år...


För flera år sedan köpte vi ett stort linneskåp på loppis att ha allt löst pyssel och plock i, och det slukar verkligen hur mycket grejer som helst. Ändå står det kassar och korgar med grejer på golvet framför skåpet och väntar på bättre tider. Mycket av de där grejerna ska köras till närmaste välgörenhetsloppis, men man ska ju få tummarna ur att göra det också. Dessutom är skåpet så knökfullt att man inte hittar det man letar efter när man ska ha det. Tur att det fortfarande går att stänga dörrarna iallafall, så att man slipper se kaoset.


Bakom den gröna dörren finns pannrummet, som också fungerar som städförråd. Där inne är det faktiskt inte fullt så stökigt, men nog skulle det behöva rensas ut lite grejer där också. Kanske är det storstädning i källaren som gäller i helgen. Det låter ju bra nu, men vi får väl se om det låter lika bra när vi vaknar imorgon bitti...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!