onsdag 19 februari 2020

Vårlängtan i rosa och grönt

Som ett brev på posten kommer min vårlängtan alltid tillsammans med en längtan efter rosa och grönt. Rosa tulpaner är en frekvent besökare i mina veckobuketter, men nu har jag även hittat två krukväxter med rosa inslag: En gigantiskt hög variant av kalanchoe (våreld) som heter 'Feminine Pink Meadow' och en rosenkalla med ljusrosa hölsterblad runt blomkolven. (För blomman är ju egentligen den där "pistillen" i mitten och inte de färgade bladen.)


Ja, ni ser ju själva. Nog känns det vårfräscht, ändå? Billiga gröna krukor hittade jag på Rusta, fast dem är jag faktiskt inte fullt lika förtjust i, så det kan mycket väl hända att jag byter ut dem mot något annat framöver. Blomkrukor är som handväskor: Man kan inte ha för många, hihi!


Under eftermiddagen idag föll det ett strilande regn, samtidigt som solen sken. Det kändes nästan som ett sommarregn, när man såg det från insidan av fönstret. På radion meddelade SMHI:s meteorolog att det minsann ÄR vår sedan fyra dagar tillbaka. Jag får förvisso lite dåligt klimatsamvete, men jag tycker faktiskt att det är rätt skönt att det inte har varit någon vinter i år. Kan vi inte bara bestämma att vi hoppar direkt till april nu?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!