lördag 28 mars 2020

Smoothie och vårpromenad i vackert väder

På helgerna gör jag alltid en smoothie till frukost. Det där med att tugga när jag nyss har vaknat är nämligen inte riktigt min grej (fast sen tuggar jag ikapp med råge resten av dagen), så varför äta frukost när man kan dricka den, liksom. Lite frysta bär och en skvätt yoghurt i mixern, och sen är det klart. Idag blev det körsbärssmoothie. Det var gott!


Det har varit makalöst skönt väder idag. Dagsrekordet för Sverige på en bra bit över 14 grader varmt uppmättes bara 1,5 mil härifrån i Hästveda. Maken och jag tog oss en lång förmiddagspromenad längs Helge å och upp till en kraftstation i utkanten av byn. Det forsar bra i ån nu när dammluckorna är öppna, och gott om vatten är det också. Det vita skummet beror på det höga vattenståndet och orsakas av någon slags humusämnen, enligt lokaltidningen. Vattnet är egentligen brunare än vanligt, men när himlen speglade sig i vattenytan idag, så såg det riktigt blått ut.


Lite längre bort gick vi förbi den här roliga skylten, skriven på tvättäkta göingemål. Hajar ni? Första året här hade jag faktiskt behövt en tolk ibland, hihi!


På slutet av vår lilla vårpromenad gick vi inom byn och köpte blommor och nybakat surdegsbröd, som vi sedan mumsade i oss till lunch. Och till eftermiddagskaffet hade jag bunkrat upp med festliga mini-doughnuts från mataffären. Jag blir alltid lika besviken när jag äter sådana här, haha! De ser onekligen godare ut än vad de är, fast jag åt två iallafall.


Sen kan man ju tro att Fröken Grön tillbringade resten av dagen i sin trädgård, men det gjorde hon faktiskt inte, för hon hade en sådan himla träningsvärk i akterpartiet efter gårdagens rabattrensning. Det fick bli storstädning inomhus istället. När man dammsuger kan man ju stå raklång, som tur är...

4 kommentarer:

  1. Ha Ha! Den träningsvärken känns igen. Hid och did, ja som skånsk ättling så förstod jag med detsamma. Här är det is på dammen idag. Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Fascineras över hur fritt man kan röra sig i Sverige, sådan skillnad mot hos mig i Wales.
    Ser vackert ut och dessutom varmt. Våren har kommit!

    SvaraRadera
  3. Körsbärssmoothie låter mums :) Ja trädgårdsarbete tar på krafterna (och rygg). Idag vilar jag mig i form...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Hihi - här har du en till som stapplar fram idag efter ogräsrensning i går.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!