fredag 17 april 2020

Badkrukor, pussgurkor och surpuppor

Gjutjärnsgrodan som brukar sitta i baljan på brunnslocket har visst hoppat iväg i vinter. Jag hittar den iallafall inte. Fast det kan ju också bero på att det är bra mycket annan bråte i ladan. Badkrukan Siw får hoppa in som vikarie så länge, och hon gör det så bra att jag tror att hon får stanna kvar där. Hon behöver lite ny färg på badmössan, men i övrigt är hon fin som hon är. 


Siw är gjord av Skellefteå-konstnärinnan Malin Östlund, som har väldigt mycket läckra saker på sin repertoar. Titta bara på skulpturen Surpuppa! Är hon inte ljuvlig?


Eller hennes syster Pussgurka, som jag tycker är så lik skådespelerskan Helena Bonham Carter, hihi!


Jag gillar de humoristiska skulpturerna allra bäst, för de fyller mig verkligen med något som nästan kan beskrivas som ömhet, men Malin Östlund målar även jättefina tavlor. Hon porträtterar vackra starka kvinnor...




... men även blommor och sagolika landskap.


Kanske är det de tydliga trädgårdsreferenserna i måleriet som jag lockas av. Hur som helst så tycker jag att bilderna är jättefina! Visst vore det trevligt att servera lemonad på en läcker bricka i sommar?


Idag är alla bilder utom den första är lånade från Malin Östlunds hemsida. Inlägget är dock INTE ett samarbete, utan som vanligt är Fröken Gröns åsikter helt gratis. Varsågoda! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!