måndag 22 juni 2020

En vagn kommer lastad

Måndag efter midsommar brukar jag alltid unna mig en ledig dag, trots att det egentligen är nästan två veckor kvar till den riktiga semestern. Det är skönt med en riktig långhelg, och så är det ju alltid superduper-rea på Oppmanna plantskola den här dagen, och det får man ju bara inte missa. Jag tyckte jag var duktig och lade band på mig i år, men min vana trogen kom jag ändå hem med hela bilen full. Det är onekligen svårt att låta bli, när alla perenner kostar 15 kronor och när det är 50% på alla sommarblommor. 


I år var jag ändå duktig och försökte köpa mycket av samma sort, istället för att "dutta" med en av varje. Det blev bland annat vit pion 'Alba Plena', astilbe japonica 'Washington' och vit höstanemon japonica-hybrid 'Tiki Sensation'. Sen köpte jag faktiskt vanlig hederlig träjon (ormbunke), som jag redan har planterat i en stor grupp i slänten bakom bambun nere i moraset. Det kan nog bli fint där, när den får växa till sig. 

Det känns som en extra bonus att det har varit så fint väder idag. Jag har varit ute och grejat mest hela eftermiddagen. Grävt, planterat, planterat om, flyttat sten, grävt lite till. En helt perfekt ledig dag, med andra ord. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!