söndag 21 juni 2020

Rosa snöbollar

Förlåt att jag tjatar om våra snöbollsbuskar, men de har verkligen varit makalöst praktfulla i år. Dessuom bjöd de på en överraskning när de började bli överblommade: Istället för att gå direkt från gräddvitt till visset brunt, så hade de en period på en hel vecka, då de helt plötsligt var rosa!


Båda buskarna fylldes av stora fluffiga rosa bollar. Som hortensior eller syrener. Eller som stora rosa pelargoner! Jag kan inte minnas att det har blivit så här tidigare. 



Och nog för att blommorna har varit makalöst vackra i vitt, men det här var ju nästan snäppet tjusigare. Kan inte någon plantskola försöka ta fram en snöbollsbuske som blommar i rosa redan från början? Då skulle jag vara kund nummer ett!


Sen kom regnet på natten mellan midsommarafton och midsommardagen, och nu är de vackra rosa bollarnas saga all. Men jag ser redan fram emot att se om samma fenomen upprepar sig nästa sommar. Jag håller tummarna för det!

3 kommentarer:

  1. Ja vilken vacker buske och den klär i rosa :)
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  2. Nu finns det tydligen en: Viburnum plicatum 'Pink Sensation'

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!