söndag 7 juni 2020

Plantskolebesök och plantering

Hela veckan har jag bespetsat mig på att göra säsongens första besök på Solhaga idag, så det gjorde jag. Jag rullade in på parkeringen lagom till öppning klockan 10 och tillbringade sen mer än en och en halv timme där. Jag älskar att gå runt och bara titta, läsa på etiketter och njuta av alla fina växter som finns, även sådant som jag inte alls är där för att köpa. Det som stod på min inköpslista var däremot växter till min lilla utgrävning nere i moraset, och jag kom hem med både det ena och det andra. 


Jag planterade kaskadtimjan 'Odoratus' i några rader ner mot stenkanten och gruset. Förhoppningsvis kommer de att bilda en ljusviolett väldoftande matta mellan juni och augusti, som både vi och bin och fjärilar kan njuta av. Ni har väl sett hur fint den växer hemma hos Victoria Skoglund? Klicka HÄR så får ni se!


De två små ljusgröna buskarna i bakkant är brokspirea 'Genpei', som bara blir cirka 60 cenimeter hög och som blommar i TVÅ färger samtidigt. Några blir vita och andra blir rosa. Så fint! Den blommar från juni till augusti och kan klippas tillbaka 50% tidigt på våren. 

Bild från Odla.nu

Jag har även planterat två marktäckande rosor av sorten 'Easy Cover Pouleas'. Den blir bara 20-40 centimeter hög, har ett kompakt utbrett växtsätt och blommar rikligt långt in på hösten, med små rosa blommor som dessutom doftar gott. Den lär även vara sjukdomsresistent, och det tackar vi alldeles speciellt för. Svartfläckssjukan är ju bara för tradig. 

Bild från Blomsterlandet

Sen gjorde mitt hjärta små volter av lycka, när jag äntligen hittade nejlikrot 'Mai Tai'. Jag såg den först i en annan tjejs kundvagn och överföll henne genast och bad henne peka ut var hon hade hittat sina plantor. Som tur var fanns det ett helt gäng kvar. Nejlikroten bildar gröna tuvor och blommar i ljuvligt aprikosrosa under större delen av sommaren. Jag tycker den är underbar!

Bild från Pinterest

Som ni ser på bilden här nedanför lär det väl ta ett tag innan min lilla nyplantering bjuder på lika stor blomsterfägring som dagens lånade bilder, men den som väntar på något gott...


När jag var på väg in efter eftermiddagens planteringsaktiviteter, såg jag att en av holkarna i päronträdet har ett stort upphackat hål på framsidan. I just den där holken flög det två små talgoxar ut och in för ett par veckor sedan. Man kan nog lugnt säga att de har fått ovälkommet besök. Ledsamt, men så fungerar naturen. 


Så skönt att få vara ute och greja hela dagen! Nu är jag härligt stel i kroppen och redo för en ny arbetsvecka. Om vädret blir som utlovat, kan det nog bli utrymme för lite trädgårdspyssel om kvällarna framöver. Lovely!

1 kommentar:

  1. Ja de där besöken på plantskolan är värdefulla :) Dyra också! Nejlikeroten är ju helt underbar, tack för tipset...
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!