torsdag 22 oktober 2020

Andra hållet med

Häromdagen gjorde jag en liten tillbakablick över sommarens och höstens arbete nere i moraset och visade före- och efterbilder på vyn från baksidan av växthuset och ner mot bastustugan. Idag passar jag på att vända blicken åt andra hållet, där man står med ryggen mot stugan och blickar ner mot växthuset. Innan stugan var byggd brukade jag klippa gångar i det höga gräset här nere. Tidigt på säsongen såg det alltid väldigt nerklippt och prydligt ut, men det brukade bara hålla sig fint i ett par veckor innan allt förvandlades till vildmark deluxe. Charmigt på sitt sätt, men mycket tomt som var helt oanvändbar. 


När vi hade grävskopa här inför stugbygget, så schaktades det bort en massa jord, som lades upp mot kanten till vänster i bild. Det gjorde att vi plötsligt hade en brantare slänt där än vad vi hade tidigare, och det är just den där slänten jag har ägnat sommaren åt att gräva upp, rensa och fixa till. Vips, så har vi plötsligt en helt ny trädgård att njuta av. 


Bakom växthuset låg det redan grus, för där gjorde jag iordning redan för ett par år sedan. Tanken var redan då att binda ihop de olika ändarna av moraset med en grusgång, och när bastustugan stod klar blev den tanken ännu mer logisk. Eftersom vänsterkanten var så brant behövde vi något som håller upp jorden. Vi behövde också något som markerade gränsen mot vildmarken som är kvar på högersidan. Maken kom på den smidiga lösningen att slå ner trärabattkant på rulle, och det blev faktiskt jättebra. 


Japanska rönnen 'Noriko' kom betydligt mer till sin rätt här, än från sitt undanskymda ställe i en gammal tvättunna i köksträdgården. Vilken njutning det har varit att sitta på bänken på stugans kortsida och beskåda lövverkets färgskiftning under hösten. Från ljusgrönt till gulgrönt...


... till brinnande brandgult. Fast nu är det slut på fyrverkeriet, för efter den senaste veckas blåst har alla löv trillat av. Hoppas mitt lilla träd har hunnit rota sig ordentligt efter flytten, så att det klarar vintern. Fast har det klarat av att stå i en tvättunna i flera år, så mår det nog bra mycket bättre där det står nu. 


Jag har fortfarande några tulpanlökar och några murgröneplantor som ska ner i jorden, men den får trädgårdssäsongen 2020 förklaras avslutad. Nu går trädgårdsmästaren i ide för i år.

3 kommentarer:

  1. Det blir så fint, så fint. Men jag måste erkänna att jag har svårt att förstå hur er trädgård egentligen hänger ihop totalt sett. Skulle du inte kunna fixa till en liten ritning över din trädgård?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en bra idé. Men det får jag nog be min ritkunnige make om.

      Radera
  2. Ett vackert lyft och ett snilledrag att ha det vilda som kontrast på högersidan. Rönnar är fantastiska när det kommer till att färga hösten.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!