fredag 23 oktober 2020

En riktigt härlig höstkompott

Idag har jag jobbat hemifrån, och när jag var klar vid halv tvåtiden stämplade jag ut och tog helg. Jag slog på stort och unnade mig en utflykt till soptippen med vår gamla matta och lite annat skräp. På vägen hem körde bilen på autopilot direkt till byns finaste lilla blomsteraffär, där jag pekade ut både det ena och det andra i snittblomsdisken, som ett barn i en godisaffär. Det blev en riktigt härlig höstkompott.


Primadonnorna i buketten är två jättestora krysantemum, som är melerade i mörkt smutsrosa med stänk av limegrönt. De ser nästan ut som hortensior, och om jag förstod floristfröken F rätt kallas sorten också just så. 


En kvist med limegröna julrosor, några små nypon och höstlöv i mörkrött är andra inslag i buketten. När jag kom hem knipsade jag även av några kvistar från paradisbusken som växer på baksidan, för att ha som utfyllnad i den stora grönglacerade krukan. 


Jag tröttnar aldrig på eukalyptus, och till den här buketten blev det verkligen fint med den sorten som drar åt vinrött. Och titta så fint det gamla klappträ't från 1842 matchar buketten i färg där i bakgrunden. (Som om det vore en slump att det står där, hihi!)


Vackra blommor är alltid en ultimat start på helgen. Happy Friday, allihopa everybody!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!