fredag 16 oktober 2020

Cyklamen och 1884

Min fredagsvana trogen knallade jag inom byns finaste lilla blomsteraffär, när jag hade fredagshandlat. Där lade jag min blomveckopeng på två vita cyklamen att sätta i gårdagens loppisfyndade blomkrukor. Det blev fint. Cyklamen är så vackert på hösten. Jag tycker bäst om de vita. Krukorna är rätt shabby chic, men lite kul ändå. För 10 kronor styck känns det som att det inte gör något om jag tröttnar på dem snart.

"Vad hände 1884?" undrar man ju nu. Det var ett himla viktigt år i svensk historia, för då anlades den första allmänna skridskobanan i Stockholm, haha! Andra minnesvärda händelser var att August Strindberg åtalades för hädelse efter att boken "Giftas hade kommit ut, att den skånska författarinnan Victoria Benedictsson debuterade under pseudonymen Ernst Ahlgren, att Svenska Dagbladet grundades, att Fredrika Bremer-förbundet grundades och att myndighetsåldern för kvinnor sänktes från 25 till 21. En motion om kvinnlig rösträtt avslogs dock av Sveriges Riksdag samma år. Det var ju för dåligt. 


En för mig väldigt lokal förankrad händelse var att BRIO grundades i Osby (där krukorna faktiskt är köpta) 1884. Där ser man. Man lär verkligen så länge man lever. Vad gjorde vi innan Wikipedia fanns?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!