torsdag 15 oktober 2020

Loppissug och musjakt

På väg hem från jobbet idag drabbades jag av extremt loppissug och svängde därför inom en större loppisbutik på min jobbort. På en klädställning alldeles innanför dörren hängde en fin liten inomhusjacka i grönt tweedliknande material, som av en händelse var precis i min storlek. Visst ser jag ut som en riktig skolfröken? Och eftersom jag faktiskt ÄR skolfröken, så slog jag till. 45 kronor är ju inte så mycket att gaffla om. En rutig tweedkavaj i brunt och grönt för 55 kronor hittade jag också. Båda plaggen hänger nu på vädring ute på kökstrappan. Undrar just om jag fortfarande är lika nöjd med mina köp när jag tar på mig glasögonen, hihi!


Sen hittade jag en mörkgrön pinnstol, som jag genast såg framför mig skulle passa finfint i ett julpyntat kök. Så blir det kanske. Kanske inte. För att riktigt stilla mitt loppissug plockade jag på mig två blomkrukor också, men de fastnade inte på bild den här gången. 


Och om någon undrar hur det går med musinvasionen här hemma, så kan jag meddela att ytterligare två små marodörer har fastnat i fällorna bara sedan gårdagkvällens inlägg. Det blir fyra möss på 24 timmar. Huuu... Jag vågar nästan inte tänka på hur många till det kanske springer runt här inne. Att skaffa katt är inte aktuellt, så vi får väl fortsätta köra på med fällor. Inte kul, men nödvändigt. 

3 kommentarer:

  1. Du måste hitta var de kommer in och plugga igen hålet med metall (och massa enris innanför i väggen)! Alternativt lägg enris runt hela huset (mössen gillar inte enris). Sen finns en elgrej som du kan sätta i eluttaget som gör att mössen inte vill flytta in men har du dem redan inne så är det inte effektivt. Och fällor. Man kommer inte undan. Dumlekola skall tydligen det bästa att använda i fällorna men jag använde klassisk ostbit. Hoppas du får ordning på det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sån där elgrunka har vi redan, men det verkar som om de har vant sig vid den. Dumle och annan kladdig choklad är toppen som bete i fällorna! Vårt hus är från 1890-talet och tyvärr fullt av hål och springor där de kan ta sig in, så det blir svårt att överhuvudtaget hitta alla springor och hål. Enris var något nytt. Det får vi prova!

      Radera
    2. Hoppas enriset hjälper lite i alla fall! Springor finns i alla hus men mössen är som människor; vanedjur. Så om du hittar hålet där de kommer in (just nu) så täpp igen det. Tar tid för dem att reka en ny ingång. Lycka till!

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!