söndag 29 november 2020

Första advent

Så blev det första advent i stugan. Årets variant av adventsstake totade jag ihop redan förra helgen, då jag virade grön mossa från skogen runt en halmstomme, som jag sedan tryckte ner ljushållare och paradisäpplen i. Vi tände första ljuset medan vi åt frukost framför TV:n i röda rummet imorse. Så mysigt!

Mossan jag plockade förra helgen var lite brun och tråkig, så senare idag fäste jag små kvistar av lingonris här och där för att hela skapelsen skulle bli lite grönare. Och nog blev det finare så. Det blev nästan som en luciakrona, så jag kan till och med ha den på huvudet om jag vill, hihi! Både lingonriset och paradisäpplena fäste jag genom att böja små dubbelvikta märlor av ståltråd, som nästan fungerar som hårnålar när man trycker ner dem i underlaget. Det håller jättebra, även om man vill hänga upp kransen.  


Eftersom piggarna på ljushållarna går rakt genom halmstommen på undersidan, så ställde jag den på en tripod av gjutjärn. Sådana köper jag alltid när jag hittar dem billigt på skroten, för de är så himla bra att ställa krukor på utomhus och i växthuset. Det blev riktigt kul med ben på kransen, och nu slipper jag dessutom en massa drössel direkt på bordet. Idén snodde jag från en bild i någon inredningstidning, där man hade gjort en juldukning på det här sättet. Eller var det en midsommardukning? Jag har läst så många tidningar i höst...


När jag ändå höll på och smula med mossa förra helgen, så passade jag på att fylla min fiffiga hängande "gallerstjärna". Den är öppningsbar och går att fylla med vad som helst egentligen. Att fylla den med mossa tog fem sekunder. Den har faktiskt hängt tom på en krok i smatten hela året, men under december får den nog hänga på insidan av pardörrarna på glasverandan.

Under eftermiddagen drack jag adventskaffe med mina föräldrar via Skype. Tänk vilken fiffig uppfinning ändå, och extra tur att den möjligheten finns nu, när vi måste hålla distans. Jag har även tittat lite grann på live-sändningen med super-duper-mega-charmiga TV-kocken Susanne Jönsson, när hon och Clara Lidström (Underbara Clara) adventsstökade hemma hos Clara. Det var feelgood-TV som heter dugaOm ni missade den fyra timmar långa sändningen kan ni titta på den i efterhand på SVT Play.

Ikväll blir det ännu mer feelgood-TV, för då börjar det en ny säsong av den charmiga danska TV-serien Systrarna på Fredenslund. Det vill man ju inte missa, för feelgood behöver man ju mängder av nu. Glad första advent på er!

1 kommentar:

  1. Jag missade Claras, jag hade besök men skall absolut titta i efterhand, hon kan om någon det här med julstämning!
    Tack för fina ord inne hos mig, det värmer!
    Kram och hoppas du får en fortsatt fin adventskväll!
    /Gunilla

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!