lördag 19 december 2020

Julgran anno 2020

Jodå, det blev julgransinköp idag. Vi behövde inte åka så långt för att hitta en, för de säljer julgranar nere på byn. Vanlig rödgran vill vi alltid ha, och vi hittade en som var riktigt tät och fin. När vi hade sågat av en bra bit nertill fick vi in den i stugan, och efter att bilden här nedanför togs friserade jag till toppskotten upptill och klippte in grenarna nertill med en sekatör. Den fyller ut hörnet mellan soffan och träväggen helt perfekt. 


Sen ägnade jag flera timmar efter lunch åt att klä granen, medan maken satt i soffan och tittade på skidskytte. Redan i somras städade jag ju i lådan med julgranspynt, så det var ovanligt smidigt att hitta vad jag ville ha. Jag har aldrig någon riktig plan när jag börjar, utan bestämmer mig efter hand. 


I år blev det nästan bara gammeldags kulor i rött, vitt, silver och lite grönt. Nog är det ändå en speciell lyster i antika kulor? Mest gillar jag de som har frostade mönster, som till exempel den här vita granen. 


I toppen hamnade som alltid min barndoms julängel från varuhuset Wessels i Uppsala. Den har jag haft sedan 1976, då jag var fem år. Att ha henne som topprydnad istället för en julgransstjärna kom jag dock inte på förrän den första julen vi firade på Solhäll, vilket var 2008. Nu har det blivit en fin tradition. 


Och under granen sitter en annan kär tradition: Julugglan, som maken köpte i Malmö en jul, och som sedan dess är en given ersättare till julbocken. När julen åker ut är jag alltid noga med att packa in den ordentligt och lägga upp den ovanpå några gamla tvättlinor i taket på vinden. Där kan mössen inte komma åt den. (Om de inte lär sig gå på lina...) I år blir det inte så många julklappar, eftersom vi firar på egen hand, men vi har iallafall köpt några saker till oss själva på Internet. Det är ju ändå fint med inslagna paket under granen.


Jag älskar verkligen att ha gran! Det allra bästa är att jag ser den från sängen, så när maken går upp före mig imorgon (för det gör han alltid) ska han få tända den så att jag kan ligga kvar under täcket och kika på den. Det är sannerligen höjden av julmys.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!