söndag 31 januari 2021

Sista söndagen i januari

Det har verkligen varit fantastiskt vinterväder i helgen. Kombinationen snö och sol ger ljusterapi som heter duga, både i stuga och sinne. Och så är det ju så underbart vackert. Som bomullstussar på grenarna i buskar och träd. Så här vill jag ha det fram till mars. 


Efter lite plock och pyssel ligger jag nu i soffan i röda rummet och tittar på "Vår tid är nu". Jag är fortfarande på första säsongen och fick lite skrämselhicka när jag insåg att serien inte ligger ute på SVT Play längre. (Bara sista säsongen.) Efter lite googlande hittade jag den dock på Viaplay, som tur väl var. Jag har tagit in den fina helgbuketten och satt den på bordet här inne, så att jag ska kunna njuta av dess sällskap. När solen lyser in är tulpanerna nästan självlysande. Kul inslag med eternellgräsen som sticker upp här och där, eller hur?


I den bärnstensgula vasen, som står på vårt lilla arkivskåp, har jag samlat resterna av två tidigare helgbuketter: En ros, några vaxblommor och en fluffigt grön pistagekvist. Så lyxigt med TVÅ buketter i samma rum!

Och på tal om pistage. Har ni smakat pistagecremen från Gridelli? Den ser verkligen inte mycket ut för världen, men är mumsig som attan. Lite som en vuxnare version av nutella, kan man säga. Man kan säkert göra riktigt avancerade bakverk och efterrätter med den, men jag gör det lätt för mig och brer den i tjocka lager på vanliga digestivekex. Yummy till söndagskaffet!

Snart följer vi det svenska handbollslandslaget i VM-finalen. Det är alltid extra kul när ett ungt och relativt oerfaret lag går hela vägen till final, och extra roligt är det också att de spelar mot Danmark. Heja heja! Och tänk, imorgon när vi vaknar är det redan februari. Det går fort nu. Tack för det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!