torsdag 25 februari 2021

Det spirar i jorden

Så varmt det har varit idag! Vi hade verandadörren öppen en stund på lunchen, medan vi väntade på leverans av diskmaskin. (Mitt livs första!) Nu när snön nästan är borta ser man att det faktiskt börjar spira rejält i jorden. Framförallt på solsidan längs husväggen, där det är som varmast. Där börjar klockhyacinterna titta upp. De är visst ganska vanliga i gamla skånska trädgårdar och finns i två olika varianter: Engelska och spanska. Skillnaden är att den engelska har hängande blommor, medan den spanska bara har hängande blommor precis uppe i toppen. Jag tror att vi har den sistnämnda varianten. Det blir vackra blålila blommor i maj, som står sig så fint mot den gråmålade grunden


Imorgon unnar jag mig en semesterdag. Dels för att maken är ledig, dels för att jag känner mig som en sådan dysterkvist just nu. Jag vill ha sol på näsan och frisk luft i lungorna och kanske lite andra vyer än väggarna här hemma. Och sol ska det bli i Skåne i dagarna tre. Så härligt! 

4 kommentarer:

  1. De där sista meningarna instämmer jag i. Man vill ut i världen. Men de där gröna skotten bådar gott. Här (Småland) sa det bara vips så försvann snön och snödropparna tittade fram. Och sådan glädje de bjöd på. Lusten att så och att påta i jorden infann sig på ett kick. Ska nog sätta mig ner och planera, kolla fröpåsar m.m.
    Ha det fint där i Skåneland. Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. I helgen ska det visst bli sol, så nu blir det alldeles bestämt dagar i trädgården! :-)

      Radera
  2. Skönt med en semesterdag, det är dig väl unt! Hoppas du får energin och glädjen tillbaka!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var välbehövlig! Så skönt att få vara ute och njuta av sol, vind och vatten. Jag har verkligen tankat ny energi!

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!