onsdag 10 februari 2021

Pärlspont, grön färg och lamphållare

En vecka in i renoveringen har vi redan kommit fram till något som börjar likna ett kök. Idag har VVS:aren varit här och förberett avlopp och vatten, och snickarna har satt upp OSB-skivor över isoleringen på ytterväggarna, förberett för kakling med gipsskivor på långväggen, samt sågat till vår gamla fönsterbräda av marmor och satt upp den. De hann även sätta upp pärlspont på en liten väggsektion, som ändå är precis lagom stor för att jag redan ska få glädjefnatt över slutresultatet. Jisses, så fräscht det kommer att bli!


Jag kunde naturligtvis inte låta bli att ställa in en grönmålad kökslucka mot den vita panelen, och både maken och jag konstaterar att det nog absolut ändå lutar åt S3020-G70Y. Den fylliga varma gröna färgen blir underbar som kontrast mot de vita ytskikten. Jag beställde faktiskt hem en provburk av nyansen 'Forest Moss', som är den nyans av grönt som hajpade Cupboards&Goods har i sitt sortiment (ni har säkert sett den på köksluckorna hemma hos influencern Johanna Bradford), och det visade sig att de två nyanserna är snarlika. Jag skulle säga att S3020-G70Y (som syns på bilden här nedanför) är aningens lite ljusare i tonen och innehåller aningens mindre gult. 

På lunchen hämtade jag ut ett paket på posten innehållandes en lamphållare i vit porslin, som jag hade beställt från Sekelskifte. Vi vill absolut inte ha några spottar i köket, varken i taket eller under det nya snedskåpet, men jag tänker att den här enkla lilla hållaren kan bli både fin och praktisk ovanför arbetsbänken/köpmandisken på kortsidan. Den är gammaldags och fin i all sin enkelhet, och dessutom alldeles lagom i proportionerna för vår låga takhöjd. Jag tänker att man kan skruva i någon fin dekorglödlampa för att piffa till det lite extra, om man vill. 

 

Imorgon blir det fortsatt spontsättning, och så levereras den takintegrerade köksfläkten som jag beställde i slutet av förra veckan. Vi har valt enklast tänkbara modell från Siemens, utan några extravaganta finesser, och det räcker alldeles säkert för oss. I värsta fall kan vi ju alltid öppna köksfönstren. Det har vi ju ändå gjort i 12 år nu, hihi!

4 kommentarer:

  1. Åh, pärlspont, jag älskar det, och saknar att inte ha det här. Och den gröna färgen ser jättefin ut, det kommer bli så fint hos er!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pärlspont var givet på min önskelista. Och gröna luckor med, för den delen. :-)

      Radera
  2. Pärlspont i gamla kök är superfint och den gröna färgen till blir verkligen ursnyggt! Exakt en sån lampa ska det vara. Helt rätt i stilen också! Åh, så spännande det måste vara och aningens otålig antar jag att du är! :)
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!