fredag 7 maj 2021

Fredagssvep

Vi fick så fina krya-på-er-blommor från min arbetsplats i förra veckan. Stora delar av buketten var fortfarande jättefin, så jag klippte nya snittytor på det som gick att rädda och satte i en mindre vas på köksbordet. Så ljuvligt med färska blommor ändå.


Eftersom vi blev sjuka har det inte hunnit hända så mycket mer i köket. Planen var ju att vi skulle spackla spikskallar och måla på lister, dörrkarmar och fönsterfoder lite grann, men det har vi ju av förklarliga skäl inte hunnit. Planen var också att vår nya spis (som redan är försenad från februari) skulle levereras idag, men nu är det uppskjutet en månad till. Trist, men kanske lika bra ändå. Vi hade iallafall inte orkat bära in den.


På söderväggen blommar persikoträdet 'Amsden', som aldrig blev något riktigt träd och som med största sannolikhet aldrig kommer att bli det heller. Jag är rätt säker på att rötterna är planterade i regnskugga alldeles för nära väggen, och när de höga perennerna tar över så får det alldeles för lite sol. Jag har tänkt gräva upp det många gånger, men så blommar det ju så fint på våren, och då tänker jag att det nog ska få stå kvar iallafall. Det står ju inte i vägen för något.  


Nere vid snäckdammen blommar forsythian fortfarande så vackert i gulaste gult. Några påskliljor har ploppat upp och matchar så fint, och ormögat blommar i blått vid foten av det gamla päronträdet. Den här planteringen har jag varken hunnit klippa ner eller städa upp än. Statyn (som heter Putte) badar gjyttjebad just nu och skulle också behöva städas upp, men det blir nog tid till allt detta också vad det lider.


För övrigt utövade jag min första hushållssyssla på fjorton dagar idag (förutom att köra diskmaskinen), då jag körde en tvätt med välanvända badrumshanddukar och skurade ur toaletten. Konstigt att sådan skitgöra faktiskt kan vara riktigt njutbar, hihi! Det går framåt i sjukstugan med andra ord, och tacksam är jag för det. Nu hoppas jag vi får ladda batterierna ännu mer över helgen. Happy Friday, allihopa everbybody!

2 kommentarer:

  1. Ert kök ser ändå väldigt fint ut även om spisen fattas. Skönt ändå att ni ändå hann så långt innan ni blev sjuka.
    En eländigt kall vår har det varit, men på måndag säjs sommaren anlända och då lär väl allt explodera och bli sommar med en gång!
    Märkligt ändå att saker blommar i denna kyla, men ni kanske inte har haft så kallt som vi.
    Fortsätt nu att krya på er så kommer nog sommaren också.....OCH spisen!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi har själva tänkt att det iallafall var en evinnerlig tur att vi slapp ligga sjuka i renoveringskaos och utan rinnande vatten i köket.
      Det känns som om våren har varit ovanligt kall här nere i söder också, men kanske har vi ändå haft varmare än många andra platser i Sverige. Men varmare får det gärna bli. :-)

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!