måndag 16 augusti 2021

Kungen av dem alla

Många av mina finare dahlior är lite sena med blomningen i år, men nu blommar kungen av dem alla: 'Otto's Thrill'. Den stod för förra sommarens stora behållning när det gällde dahliablomning, och nu jobbar den minsann hårt för att vinna samma ärbarhet i år också. Den gör verkligen skäl för namnet tallriksdahlia, för flera av blommorna är onekligen stora som tallrikar. Och färgen är helt makalöst maffig. Som en djuprosa variant av den mer kända 'Café au Lait'. Helt underbar!


Jag var ju urusel på att märka upp knölarna när jag tog in dem i höstas, så när jag stoppade dem i jord visste jag inte vad som skulle komma upp var. En 'Otto's Thrill'-planta har iallafall hamnat i en av zinkhinkarna, som jag har ställt på uteplatsen. Där står den bra, för den är trevligt sällskap när vi sitter vid bordet. 


Just den här plantan är ovanligt tät och lågväxande, för den toppade jag tidigt på säsongen. Toppade plantor gör att blommorna blir lite mindre, men å andra sidan blir det många fler. Vilken lycka med alla knoppar, som ger löfte om njutning i flera veckor framöver. 


I en blågrön kruka bredvid växthuset står det en 'Otto' till. Den toppade jag aldrig i våras, så den drar iväg rejält på höjden, och här är blomman verkligen stor som ett dasslock. Wow-effekten är total när det blommar i den storleken. Best in show, liksom. 


Och tänk vilken lycka, för på andra sidan växthuset står det en 'Otto' till! Fast den har inte riktigt slagit ut än. 


Kan man komplettera sitt nyårslöfte så här sent på året? I så fall lovar jag att bli lite bättre på att märka upp mina dahlior i år, innan jag tar in knölarna för vintern. Det kan ju ändå vara ganska praktiskt att veta vilka plantor som är värda att ta hand om lite extra nästa år. 'Otto's Thrill' -plantorna är definitivt värda all VIP-behandling de kan få. 

2 kommentarer:

  1. Håller med - dom förtjänar verkligen VIP-behandling! Mina är på G så jag går i väntans tider.
    Ser att du har en rejäl zinkvattenkannesamling också !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zinkvattenkannor kan man ju bara inte ha för många av! :-)

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!