fredag 6 augusti 2021

Trädgårdspysseldag

Med radiosporten som sällskap i hörlurarna klippte jag gräset i förmiddags. Det har jag inte behövt göra många gånger i sommar, men nu började det se lite väl lurvigt ut. Synd att inte gräsklippning är en olympisk gren, för jag hade nog legat bra till där. Det gick bättre för mig än för handbollsdamerna, om man säger så. Och sedermera tyvärr även fotbollsdamerna...


Efter lunch grejade jag med lite av varje. Bland annat rensade jag bort gräs runt stammen på magnolian, som har växt sig riktigt hög i värmen i sommar. Jag passade också på att rensa upp i planteringen bredvid, där jag satte murgröna och två hortensior av sorten 'Wim's Red' för något år sedan. De hamnade där mest bara för att jag inte visste var jag skulle sätta dem. (Så kan det gå när det är rea på plantskolan.) Någon gång när andan faller på tror jag att jag ska gräva bort gräset mellan planteringarna här uppe på kanten av gräsmattan och göra en jätterabatt. En lång och bred English border vore ju onekligen maffigt. Men då måste jag nog ha en plan för vad jag ska plantera. 


Nu ikväll har jag varit ute och vattnat i krukor, pallkragar och växthus. Det är en kvällssyssla som alltid är lika meditativ och rogivande. Mindre trevligt var det att fiska upp en död skata, som flöt omkring i kopparbaljan vid uteplatsen. Uuurrrk...


På det stora hela (de trista OS-resultaten till trots) får jag säga att min första lediga fredag har givit mig mersmak. Vilken härlig present till mig själv att unna mig att gå ner lite grann i tid på jobbet, så att jag får mer tid för annat. Fredagen blir en given trädgårdspysseldag i höst. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!