måndag 27 september 2021

På utsidan av verandan

När jag ändå höll på att pynta igår, så passade jag på att snygga till lite på verandatrappan också. Mårbackapelargon och körsbärsträd blev utbytta mot kärleksört, ljung och silvrig njurvinda, samt ett litet gäng färgglada pumpor. Vi använder inte den här dörren under den här tiden på året, så trappan blir ett utmärkt ställe att ställa krukor på istället. (Det blev mycket "ställ" där, hihi!)


Nu är det tretton år sedan vi målade om fönstren och träpartierna på glasverandan, och det börjar verkligen bli dags att göra om det. Den här delen av huset är väldigt utsatt för väder och vind från tre håll, och framsidan har sol snett på sig större delen av dagarna, så allt som är målat blir väldigt solblekt. I år har vi iallafall sett till att taket håller tätt. Skönt det. 


Årets coolaste loppisfynd står kvar på exakt samma ställe framför huset som det hamnade på efter att ha lastats ur skåpbilen. Själva underredet är så attans tungt att man absolut inte vill flytta det i onödan, så det får stå där det står tills vi (jag) kommer på var det egentligen ska stå. Sommarens nejlikor har bytts ut mot ljung och grön mossa som jag hittade i en påse i ladan. 


För övrigt köpte jag ett helt flak ljung för 8,50 styck när jag körde förbi EKO-hallen häromdagen. Min plan när jag stod där i affären var att de skulle fylla ut billigt och bra i den gamla träskottkärran på framsidan. Inte förrän jag kom hem kom jag på att jag kastade den där skottkärran på tippen för ett par månader sedan. Man blir visst mossig efter 50...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!