torsdag 30 september 2021

Septembers sista timmar

Septembers sista skälvande timmar är regniga och gråa, men vad gör väl det. Eftersom det är torsdag har jag haft fredagskänsla på jobbet hela dagen. Imorgon är det ju en av veckans (för mig) två lördagar igen. Veckorna lägger sommaren bakom sig med rekordfart nu, och jag fnissar lite åt hur förvånad man blir över att hösten kom så snabbt, fast det är precis samma visa varje år. Jag känner hur jag går ner i varv och vill mest bara vara hemma och tända ljus och mysa i mörkret. Så då gör jag det. 

I det ena fönstret på glasverandan står ljusstaken med smederna på. Den hade nog inte lockat så många spekulanter på loppisen där jag hittade den, för den kostade nästan ingenting. Jag hade nog också gått förbi den, om det inte vore för det faktum att vi bor i en gammal smedsbostad. Nu är den ett av mina käraste loppisfynd. Undrar varifrån den kommer?


I ett annat fönster står det ett glas med palettbladsticklingar, som jag fick av min mamma förra helgen. Jag har läst att det faktiskt fungerar att ta sticklingar när som helst på året, fast idealiskt sett skulle man nog ha gjort det innan hösten kom. Men går det så går det. Och går det, så är det mitt livs första palettblad. Jag har nämligen inte riktigt fallit för trenden tidigare. Kanske blir jag omvänd nu. 

6 kommentarer:

  1. En speciell ljusstake måste jag säga. Kan det vara ett gesällprov kanske eller en smed som varit konstnärlig. Vilken tur att du hittade den och köpte den. / Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lene här nedanför skriver att hon har en likadan, vilket gör det hela ännu mer spännande. Jag får forska vidare, helt enkelt. :-)

      Radera
  2. Jeg har en tilsvarende, som jeg har købt på loppis også i Sverige. Jeg tror, at den indeholder et form for mærke i midten - sværdet inden i det ovale o med en krone over. Så mon ikke den stammer fra et bestemt svensk jernværk?
    Oktoberhilsner
    Lene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så spännande att höra att du också har en! Ja, det kan mycket väl vara så att svärdet symboliserar ett speciellt järnverk. Jag ska luska vidare lite grann i det där.

      Radera
  3. Fint. Glæder mig til at høre mere.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade den! Den kommer från Överums Bruk och är värderad till 800 (!) svenska kronor på auktion. :-)

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!