tisdag 14 september 2021

Tid för värmeljus, rostat bröd och kärleksört

Nu börjar kvällarna bli så där mörka så att man vill tända värmeljus och smålampor. Te och rostat bröd är också ett säkert hösttecken här hemma. Och så blommar äntligen kärleksörten. Kan man ha för mycket kärleksört i sin trädgård? Jag tror faktiskt inte det. Det finns ju många spännande sorter att välja mellan, men jag är nog faktiskt allra mest glad för den helt vanliga sorten med ljusgröna blad. Den dyker upp på flera ställen här hemma i trädgården, och jag får säga att det är en extremt lättskött perenn. Jag bara klipper ner den på våren, och så kommer den igen år efter år efter år. 


Finessen är att sätta plantorna i stora "kluster" så att de bildar täta runda tuvor, istället för att sprida ut dem en och en eller sätta dem på rad. Blommorna är nästan som vackrast precis innan de slår ut. Fast jag älskar dem i full blom också. Jättefina att plocka och ha i bukett är de också. Enligt gammal nordisk folktro kan man till och med använda kärleksört för att förutspå om kärleken kommer att hålla. Man plockar två klumpar kärleksört och hänger dem i snöre i taket för att se om de vrider sig mot eller bort från varandra. Symboliskt så det förslår. 


För min del får det gärna bli lite svalare ute nu, så att man äntligen får plocka fram sina koftor, kängor och stickade tröjor. Höstgarderoben är den bästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!