söndag 28 november 2021

Första advent 2021

Nu brinner det första ljuset i advent. Jag har fortfarande svårt att ta in att vi redan är där och känner ingen som helst julstämning än så länge. Men jag har iallafall ätit pepparkakor dagen till ära, och så älskar jag ju att få gå runt och tända alla stakar och ljus. En maximal dos av myspysbelysning behöver man verkligen så här års. 

Dagen har inte varit så aktivitetsfylld för min del. Jag har mest gått i tofflor och smågrejat lite grann, med undantag för en runda till affären, eftersom jag glömde att köpa kaffemjölk igår. TV:n  har stått på i bakgrunden med skidskytte och längdskidåkning hela dagen, och det bidrar verkligen till helgkänslan. När stod jag själv på ett par längdskidor senast? Det måste ha varit någon gång alldeles i början av 80-talet, när vi åkte skidor på någon friluftsdag i skolan. Jag bodde i Uppsala på den tiden och minns det som att det faktiskt var snö under vinterhalvåret då. Sen flyttade vi till Blekinge när jag var 11 år, och efter det blev vintrarna liksom aldrig detsamma igen. För att inte tala om vintrarna här i Skåne... 

Säsongens första snö föll faktiskt ändå över "Glesbygd" igår eftermiddag, och det har också kommit lite snö över natten också. Inget att yvas över dock, för allt smälte i princip bort så fort det nuddade marken. Får man tro väderprognosen, så blir det ändå mer av den varan under veckan som kommer. Det vore ju ändå trevligt om det kunde bli lite vitt på den annars så mossgröna gräsmattan. 


Bastubadet avverkade vi redan igår, så söndagen får fortsätta i samma sakta mak som den har börjat. Inte mig emot. Jag kurar gärna ihop mig under en filt i soffan och gör absolut ingenting. Fast jag får nog be maken gömma pepparkaksburken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!